Nieuwe legertruck kan forse kogels hebben
Een vrachtwagen die brugdelen, wegenmatten én containers kan vervoeren. En als het moet bestand is tegen treffers van mitrailleurs met kogels van een fors kaliber. De krijgsmacht is dik in zijn sas met de nieuwe legertrucks van Scania.
De vrachtwagens, waarvan het ministerie van Defensie er 555 heeft besteld, zijn voorzien van een wissellaadsysteem. Dat maakt het mogelijk verschillende soorten containers te vervoeren.
Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie nam donderdag in de Scania-fabriekshal in Zwolle het eerste exemplaar in ontvangst. Met de order is een bedrag gemoeid van meer dan 226 miljoen euro.
Volgens Defensie gaat het om een modern logistiek systeem dat veel efficiënter werkt en een betere controle over het voorraadbeheer mogelijk maakt. Ook het vervoer van containers van de brandweer en geneeskundige diensten is mogelijk, waardoor de vrachtwagencombinatie kan worden ingezet bij rampen.
Van de 555 exemplaren zijn er 20 bestemd voor het Korps Mariniers en ook 20 voor de Koninklijke Luchtmacht. De rest van de wagens komt in dienst bij de landmacht.
De cabine van de Vau 165 kan worden voorzien van een zogenaamd ballistisch beschermingspakket. Het voorziet in een volwaardige bepantsering met 9 centimeter dik glas. Het geheel moet bestand zijn tegen treffers van mitrailleurs met kaliber 7.62 mm.
„Onze wagens moeten in risicovolle gebieden als Afghanistan en Irak hun werk kunnen doen”, aldus brigadegeneraal Rob Knol, commandant van de logistieke brigade van de landmacht. „Al kun je nooit overal gegarandeerd bescherming bieden.”
Of de wagen heel blijft na het ontploffen van explosieven, zoals de Amerikanen dat in Irak veelvuldig tegenkomen, weet de generaal niet. „Belangrijk is dat de inzittenden hun benen nog hebben.” Het beschermingspakket weegt 1500 kilo en kan in twee dagen op de standaardtruck worden gezet.
Op het terrein van de Prinses Margrietkazerne in Wezep werd donderdag duidelijk dat de voertuigen op ruw terrein geen problemen kennen. Heuvels, zandkuilen en plassen tot anderhalve meter diep worden moeiteloos genomen.
Volgens generaal Knol kunnen de trucks ook een positieve werking hebben op de werving van nieuwe militairen. „We laten zien dat we een modern bedrijf zijn met moderne voertuigen.”
Defensie werkt sinds 1996 aan de vervanging van de trucks, nu voornamelijk van het merk DAF. Deze vrachtwagenbouwer besloot in de race om de order niet mee te doen omdat het niet in hun concept paste. Uiteindelijk ging de strijd tussen Daimler Chrysler en Scania.
De 555 militaire voertuigen worden gebouwd in de Scania-fabriek in Zwolle. De fabriek, de modernste van Scania in Europa, heeft een capaciteit van 150 trucks per dag. Er werken 1450 mensen.