Omzet marktkooplui staat onder druk
De omzet van de markt- en straathandel is in juli ten opzichte van dezelfde maand van 2004 ingezakt met meer dan 10 procent, zo berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De marktkooplui zelf reageren verbaasd.
De totale omzet van de detailhandel verminderde met 3,6 procent. Gecorrigeerd voor het aantal koopdagen was de omzet onveranderd, aldus het CBS.
De ambulante handel heeft het al langer moeilijk. Wel was juli volgens het CBS een uitzonderlijk slechte maand. In 2003 was de omzet vrijwel gelijk aan die in het voorgaande jaar. Het jaar daarop kromp de omzet van de markthandel met 8 procent en over de eerste zeven maanden van dit jaar ging deze verder omlaag met 5 à 10 procent.
Opvallend is dat de neergang ongeveer samenvalt met de prijzenslag tussen de supermarkten. Die begon in oktober 2003. Volgens CBS-econooom M. Vergeer is het heel goed mogelijk dat de prijzenoorlog een rol speelt. Het CBS spit echter niet naar oorzaken.
Wel wees Vergeer erop dat niet alleen de ambulante handel veel terrein verliest, maar ook de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen. Hun omzet nam vorig jaar af met 4,8 procent, terwijl die van de supers 0,1 procent groeide.
De CBS-cijfers over de ambulante handel zijn overigens met meer onzekerheid omgeven dan die over de rest van de detailhandel, omdat ze zijn gebaseerd op steekproeven. Maar ook met die restrictie in aanmerking genomen, zijn de marktkooplieden er verbaasd over.
„Waar komt dat vandaan?” vroeg voorzitter H. Achterhuis van Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) zich woensdag af. „Wij horen juist geluiden dat het beter gaat door de tegenvallende zomer. Mensen bezoeken dan juist vaker de markt.”
Volgens Achterhuis bereiken tegenvallende ontwikkelingen CVAH heel snel. „We hebben veel afdelingen waardoor we goed op de hoogte worden gehouden. Verder zitten we met verscheidene partijen om de tafel, zoals het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Ik denk dat het CBS ons op één hoop gooit met de detailhandel. Maar ze zitten er toch echt naast.”
De ambulante handel vertegenwoordigt 6 à 7 procent van de totale detailhandel. Heeft deze branche het moeilijk, het gaat juist uitstekend met de postorder- en internethandel (3 à 4 procent van het totaal). Vorig jaar groeide de omzet daar met 4 procent en in de eerste helft van dit jaar met 5 à 10 procent.
In juli was er bij winkels op het gebied van voedings- en genotmiddelen een vermindering van de omzet met 2,6 procent. De prijzen daalden 1 procent en het verkoopvolume kromp 1,7 procent. De omzet van de supermarkten nam 3,2 procent af. De speciaalzaken krabbelden iets terug met een groei van 0,2 procent. De omzet in de winkels buiten de voedingssector zakte met 3,6 procent.