Flexibele Duitser is beetje traag

De Opel Zafira is sinds zijn komst een klaterend succes. De eerste middenklasse mpv met zeven zitplaatsen is dan ook niet lang uniek gebleven. Een goed voorbeeld doet immers goed volgen. Opel zelf kent dat spreekwoord ook: de nieuwe Zafira lijkt erg op zijn voorganger, maar doet net iets beter wat die goed deed.

Arno Witvliet
15 September 2005 08:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:57
De nieuwe Opel Zafira heeft een stabiel weggedrag, een flexibel interieur, veel ruimte en een gunstiger prijs dan zijn voorganger. Foto’s RD, Anton Dommerholt
De nieuwe Opel Zafira heeft een stabiel weggedrag, een flexibel interieur, veel ruimte en een gunstiger prijs dan zijn voorganger. Foto’s RD, Anton Dommerholt

In een wereld waarin de ontwikkelingen snel gaan, is de kwalificatie ”goed” aan erosie onderhevig. Wat vandaag goed is, kan morgen alweer als matig bestempeld worden. In de automobielindustrie is dat sinds jaar en dag een feit. Fabrikanten houden elkaar nauwlettend in de gaten. Een nieuw ontgonnen segment dat op een sterk groeiende belangstelling kan rekenen, wordt binnen de kortste keren door een ander betreden met een model dat de ambitie heeft om dat van de concurrent in de schaduw te stellen.

Zo bleef het succes van de Opel Zafira niet lang zonder gevolgen. De auto kreeg de afgelopen jaren concurrentie van auto’s als Volkswagen Touran, Renault Grand Scénic, Toyota Corolla Verso en meer recent van de Mazda5.

Desalniettemin kozen consumenten in groten getale voor het eerste model in dit genre, waardoor de eerste generatie Zafira ook in zijn laatste jaar garant stond voor een prima afzet.

Aflossing van de wacht kon echter niet uitblijven en de tweede editie Zafira is sinds kort een feit. Modern, herkenbaar Opel en vooral onmiskenbaar een Zafira.

Stille motor
Opel levert de Zafira in combinatie met vier benzinemotoren en een drietal diesels. Alle beschikbare motoren bewijzen reeds hun diensten onder de motorkap van andere Opel-modellen, zodat de Zafira op dit vlak geen verrassingen in petto heeft.

De testwagen wordt aangedreven door de basismotor. Deze 1,6 liter Twinport Ecotec benzinemotor telt vier cilinders met ieder vier kleppen. Het maximumvermogen bedraagt 77 kW/105 pk, terwijl het maximumkoppel op 150 Nm is vastgesteld.

Het goede nieuws is dat de krachtbron in stilte zijn werk doet en daarvoor met een gemiddelde consumptie van 1 op 13,2 niet al te veel terug verlangt.

Het minder goede nieuws is dat een bestuurder met haast zich achter het stuur van de Zafira 1.6 blijft afvragen waarom hij die 1850 euro extra voor de 103 kW/140 pk sterke Zafira 1.8 niet heeft uitgegeven. Want met een topsnelheid van 176 km/u kun je wel leven, maar tegen die acceleratie van 0 naar 100 km/u in 14,3 seconden bots je elke dag aan. Om over de 18 seconden die de auto nodig heeft om in de vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te ’sprinten’ nog maar te zwijgen.

Opel heeft met de nieuwe Zafira voortgeborduurd op de karaktereigenschappen die de eerste generatie al had. De nieuweling kenmerkt zich door een veilig en comfortabel weggedrag dat door een breed publiek gewaardeerd zal worden. De auto is comfortabel geveerd en het onderstel weet goed raad met de verwerking van oneffenheden in het wegdek.

Ten opzichte van zijn voorganger rijdt de nieuweling fijner en toont zich in bochten stabieler. De auto helt niet noemenswaardig over en reageert met een goed te doseren onderstuurreactie. De besturing werkt keurig direct, maar zou wat meer gevoel mogen doorgeven.

Ook remmen en versnellingsbak functioneren prima. Vooral dat laatste pakt goed uit, want in combinatie met de basismotor is veelvuldig schakelen eerder regel dan uitzondering.

FlexOrganiser
De vorige Opel Zafira zette bij zijn introductie een norm door standaard zeven zitplaatsen te introduceren in het middenklasse mpv-segment. De achterste twee stoelen waren eenvoudig in de laadvloer weg te klappen, hetgeen onnodig gesjouw voorkomt. Het zogeheten Flex7-systeem is verbeterd, waardoor de achterste zitplaatsen nog eenvoudiger kunnen worden opgeklapt of verzonken. Bovendien levert Opel nu ”FlexOrganizer”, wat staat voor een praktisch en flexibel systeem om de laadruimte in te delen.

De Zafira is sowieso een praktische auto. Stoelen laten zich eenvoudig verstellen en het middelste exemplaar op de middenrij kan worden getransformeerd tot een slimme armsteun.

Het unieke optionele panoramadak mag niet onvermeld blijven. Deze optie voorziet in vier glazen dakpanelen die een enorm gevoel van ruimte en licht geven. Tussen de glaspanelen bevinden zich vijf opbergvakken voor zaken als zonnebrillen, cd’s en pakjes kauwgum.

Het interieur van de Zafira is modern vormgegeven en kenmerkt zich door een uitstekende afwerking. Het dashboard is functioneel ingedeeld en uit stevige materialen opgetrokken. Achter het goed verstelbare stuurwiel vindt de bestuurder een prima werkplek. De voorstoelen zijn lekker stevig en bieden een prima dosis ondersteuning.

Verder is er volop ruimte voor hoofd en benen. Een sterk punt van de Zafira is ook dat de afstand tussen de vloer en de zitting achterin lekker groot is, waardoor volwassenen ook op de middenrij comfortabel kunnen zitten. En uiteraard biedt de Zafira volop ruimte voor bagage.

Opel heeft met de nieuwe Zafira een sterk nummer in huis. De nieuweling doet alles waar zijn voorganger reeds goed in was, maar dan beter. Bovendien is de prijs nog wat lager dan voorheen, wat de Zafira extra interessant maakt. Het kan dan ook niet anders dan dat Opel met deze slimme wagen in de showroom uitstekende zaken zal doen.

Techniek
Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 77 kW/105 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 150 Nm bij 3900 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,3 seconden; topsnelheid: 176 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4467 mm; breedte: 1801 mm; hoogte: 1635 mm; wielbasis: 2703 mm; gewicht: 1505 kilogram; inhoud bagageruime: 140/645/1820 liter; brandstoftank: 58 liter; Opel Zafira 1.6 Enjoy: 24.995 euro.

Waardering
Plus: flexibiliteit, binnenruimte, afwerking

Min: motorprestaties

Alternatieven
Renault Grand Scénic 1.6 16V
Authentique: 25.995 euro
Populair Frans alternatief voor de Duitse Zafira. Standaard met zeven zitplaatsen. Duurder, maar met zijn 115 pk sterke 1,6 liter zestienklepper ook sneller.

Toyota Corolla Verso 1.6 VVT-i
Linea Terra: 23.800 euro
De goedkoopste van het stel en ook de kleinste. Fijne auto met een topafwerking. Beschikt over een plezierige motor, die overigens ook naar meer doet verlangen.

Volkswagen Touran 1.6
Trendline: 27.675 euro
Duur en in dit gezelschap geen opzienbarende verschijning. Er zijn nauwelijks goede redenen te bedenken om de Touran aan te schaffen. Met de 102 pk sterke 1,6 liter viercilinder onder de kap geen hardloper. En voor twee extra zitplaatsen moet er bijbetaald worden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer