Autorijden enkele tientjes duurder
Een automobilist die een dieselauto rijdt, is momenteel gemiddeld 33 euro per maand meer kwijt aan brandstof dan begin dit jaar. Een gemiddelde benzinerijder betaalt 25 euro extra.
Dat blijkt uit berekeningen die staatssecretaris Wijn van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hij deed dat op verzoek van de SP en de Groep Nawijn. Die bepleiten extra compensatie voor de sterk gestegen brandstofprijzen. Wijn gaat daar niet op in.
Premier Balkenende zei vrijdag na afloop van het wekelijkse kabinetsberaad dat de regering „niet blind” is voor extra kosten die hogere olieprijzen met zich meebrengen. Minister Zalm van Financiën liet gisteren doorschemeren dat het kabinet in het voorjaar van 2006 zal kijken naar de daadwerkelijke ontwikkeling van de koopkracht en dan eventueel maatregelen neemt. De verwachting is dat een deel van de koopkrachtverbetering die velen in het vooruitzicht hebben, verloren zal gaan door extra hoge brandstof- en energiekosten.
Het kabinet heeft al eerder aangekondigd dat de reeds overeengekomen accijnsverhoging op brandstof per 1 januari niet doorgaat. Staatssecretaris Wijn legt in zijn brief uit dat een BTW-verlaging, zoals de SP en Nawijn willen, er niet in zit.
Uiteindelijk schiet de schatkist niet veel op met hogere olieprijzen, zo rekent Wijn voor. De BTW-opbrengsten gaan wel omhoog, evenals de aardgasbaten. De prijs van aardgas is gekoppeld aan de olieprijs. Daar tegenover staat dat hogere olieprijzen leiden tot minder economische groei en dus tot lagere belastinginkomsten. Ook de inflatie neemt toe, waardoor mensen minder gaan besteden. Daardoor dalen de BTW-opbrengsten, aldus de staatssecretaris.