Economie

Benaming ”light” voedsel vaak misleidend

De Consumentenbond wil dat er regels komen voor het gebruik van de term ”light” op eten en drinken. Volgens de belangenbehartiger is de benaming veelal misleidend en daarom slecht in de strijd tegen overgewicht. Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn Europese regels inmiddels in de maak.

ANP
9 September 2005 21:25Gewijzigd op 14 November 2020 02:56

De term ”light” zegt vaak niets over de voedselwaarde, liet de Consumentenbond gisteren weten. Bovendien bevatten veel van de producten, zoals chips, toch dikmakers als vet en zout. „Soms werkt het zelfs misleidend, omdat het suggereert dat het om een gezond product gaat.” Als ander voorbeeld noemt de bond een bepaalde soort light crackers, die niet minder voedingswaarden bevatten, maar luchtig zijn gemaakt door er meer lucht in de blazen. „Ook in dergelijke gevallen wordt de benaming light gebruikt.”

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid wordt de bond binnenkort op zijn wenken bediend. Europees commissaris Kyprianou werkt op dit moment aan een voorstel over het woord ”light” op de verpakking van voedingsmiddelen, zei hij.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt in een reactie dat er al regels zijn. Producenten mogen volgens de organisatie alleen de term ”light” voeren als het product eenderde minder energie bevat dan de normale variant. Maar volgens de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) wordt deze vermindering in ieder geval niet altijd gehaald bij light chips.

De Consumentenbond wil verder dat het etiket van eten en drinken de voedingswaarde vermeldt. „Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang.”

Inmiddels lijkt ook zo’n etiket eraan te komen. Donderdag werd bekend dat de levensmiddelenindustrie een nieuw logo op producten introduceert om consumenten over de energiewaarde te informeren.

Verder stelde de FNLI een paar maanden geleden een reclamecode op waardoor voedselreclame niet langer mag aanzetten tot overconsumptie. Ook moeten voedselproducenten voorzichtig omspringen met spotjes en advertenties voor kinderen.

De Consumentenbond noemt de code een lege huls, omdat de regels niet verder gaan dan de algemene regels voor reclame. Het nieuwe logo met informatie over de voedingswaarde noemt een woordvoerster van de Consumentenbond wel „een stap in de goede richting.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer