Meer winst zelfstandige supers
Prijzenoorlog of niet, de zelfstandige supermarkten verwachten dit jaar meer winst te boeken.
Dat is te danken aan het uitdijen van de assortimenten met producten als kant-en-klaarmaaltijden en versartikelen, waar doorgaans een goede winstmarge op zit. Bovendien verwacht de branche dit jaar een omzetstijging van 3 procent.
Dat blijkt uit het onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van accountantskantoor Deloitte. Het onderzoek, dat woensdagmiddag werd gepubliceerd, is gehouden onder 147 zelfstandige supermarkten.
Volgens Deloitte kenmerkt de markt zich door de vraag naar makkelijke en gezonde producten. Dat verklaart de toegenomen belangstelling voor voorgesneden groente en kant-en-klare maaltijden. Verder willen consumenten gezond en veilig voedsel. Ze zijn bereid om daarvoor meer te betalen, blijkt uit het onderzoek.
Door uitbreiding van het assortiment met dergelijke producten neemt vaak de winstmarge toe. Volgens Deloitte verwacht iets minder dan de helft van de supermarktondernemers dat de winstmarge stijgt. Zo’n 37 procent verwacht dat de marges gelijk blijven.
Supermarktmanagers proberen kosten vaak te drukken door het personeelsbestand in te krimpen of te verjongen. Van de ondervraagde supermarkten denkt eenderde dat de loonkosten dit jaar stijgen, eenderde verwacht gelijke kosten en het overige derde denkt zelfs dat de loonkosten dalen. Deloitte ziet dat de loonkosten in zijn geheel licht dalen door alle maatregelen. Dat de loonkosten niet harder naar beneden zijn gegaan, heeft volgens de accountant te maken met hogere kosten voor sociale lasten.
Van de daling van de prijzen in de supermarkten lijken consumenten weinig te merken. Een kwart van de kopers denkt dat de prijzen in dit jaar niet verder zijn gedaald. Huismerken doen het goed. Ruim driekwart van de consumenten noemt de prijs als belangrijkste reden voor de aankoop van het huismerk.