Dollar drukt winst Heineken
Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar last gehad van de dure dollar en de kosten van een reorganisatie. Hierdoor daalde de nettowinst in het eerste halfjaar met 8,2 procent tot 345 miljoen euro. Autonoom realiseerde het concern een winstgroei van 5,4 procent.
Dat heeft Heineken woensdagmorgen bekendgemaakt. De netto-omzet steeg met 5,8 procent tot 5,142 miljard euro in de eerste jaarhelft, mede dankzij nieuw verworven bedrijven. Zonder die aankopen bedroeg de omzetgroei 1,3 procent. Heineken zette in de eerste zes maanden van dit jaar 56,2 miljoen hectoliter bier af, 3,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Rusland is inmiddels in volume het belangrijkste land voor de onderneming. De afgelopen periode werden vier ondernemingen aangekocht, die samen zes brouwerijen hebben. De resultaten van de nieuw gekochte bedrijven tellen in de tweede helft van het jaar mee. Heineken is inmiddels de nummer drie in Rusland. Rusland blijft een van de belangrijkste markten voor uitbreiding, aldus de onderneming.
Heineken heeft succes met de Beertender. Van dat elektrische tapsysteem zijn er inmiddels meer dan 100.000 in Nederland verkocht. De bijbehorende vaatjes gingen 2,7 miljoen keer over de toonbank. Heineken wil het apparaat binnenkort ook in Oostenrijk lanceren. In Nederland komt er in oktober concurrentie van Philips en Inbev, die samen de ”Perfectdraft” op de markt brengen. Dat is ook een elektrisch biertapapparaat met net iets andere eigenschappen.
De bierbrouwer is hard bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. Daarbij gaat het vooral om bier in nieuwe verpakkingen. In de Verenigde Staten brengt het sinds kort light bier op de markt. Voor dit soort ontwikkelingen heeft de onderneming 100 miljoen euro uitgetrokken.
Afgezien van productontwikkeling kijkt het concern ook constant naar kostenbesparingen. Voor de tweede helft van dit jaar neemt het bedrijf een extra voorziening van 70 miljoen euro. Dit houdt verband met efficiencyverbeteringen bij de nieuw te bouwen brouwerij in het Spaanse Sevilla. Het bedrag komt boven op de 35 miljoen euro die het bedrijf in de eerste helft van het jaar uittrok om op termijn een kostenbesparing van ten minste 50 miljoen euro in West-Europa te realiseren.