Aldi en Lidl boeren goed in tijden van inflatie
De prijsvechters onder de supermarkten Aldi en Lidl maken goede tijden door. De hoge inflatie lokt steeds meer consumenten naar de Duitse discountwinkels, waar de prijzen relatief laag liggen.
Nog nooit hebben de Aldi en Lidl zo goed geboerd als in de eerste drie maanden van dit jaar, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GFK Panelservices Benelux. „Ze hebben het beste kwartaal ooit achter de rug als je kijkt naar de omzetstijging”, aldus GFK-directeur J. Holla zaterdag.
De omzet in de discountsupers steeg met 18 procent ten opzicht van het eerste kwartaal vorig jaar. Dat is het dubbele van de gemiddelde groei die alle supermarkten tezamen doormaakten. De gemiddelde omzet is vooral gestegen door duurder geworden boodschappen. De Aldi en Lidl wisten als enige te groeien door veel meer klanten te trekken.
Volgens Holla is in de kwartaalresulaten ook een effect van de euro waar te nemen, omdat consumenten nog erg in guldens denken. „Sommigen worden misleid doordat bedragen lager lijken. Pas na de aankoop gaan ze rekenen en vervolgens blijkt aan het einde van de maand de portemonnee wel erg leeg te zijn. Dan zie je deze groep massaal boodschappen doen bij de Aldi of Lidl.”
GFK houdt het aankoopgedrag bij van een vaste onderzoeksgroep die bestaat uit 4400 huishoudens.