Economie

Unilever ‘steunt’ strijd tegen het wereldkapitalisme

Unilever steekt onbedoeld ook geld in de strijd tegen het globalisme. Via een liefdadigheidsfonds van de alternatieve ijsboer Ben & Jerry’s –een dochteronderneming van het concern– stroomt winst van de multinational in de kas van de beweging die het gemunt heeft op het wereldkapitalisme.

ANP
17 October 2001 08:13Gewijzigd op 13 November 2020 23:14

Het grootste deel van de 5 miljoen dollar die het waspoeder– en voedingsmiddelenbedrijf heeft gestort, gaat echter naar clubs die werken aan een beter milieu. Bij de overname april vorig jaar bedongen de hippie–oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield dat Unilever 5 miljoen dollar stopte in de Ben & Jerry’s Foundation, die geld schenkt aan goede doelen. Daarbij moest het concern beloven jaarlijks 1 miljoen verse dollars te storten.

Politieke kleur
„De stichting beslist waar het geld naartoe gaat. Daarop hebben wij geen invloed”, aldus een zegsman van Unilever. Hij benadrukt dat het concern achter de verdeelsleutel van de stichting staat.

Op de lijst van ontvangers prijken ook groepen die zich verzetten tegen de globalisering. Zo kreeg het Center for Economic Justice eind vorig jaar 7500 dollar. Het centrum ondersteunt en verbindt activisten tegen globalisering en het beleid van de Wereldbank. Het Center for Popular Economics kreeg 10.000 dollar voor educatie van activisten. „Dat past natuurlijk niet bij ons. Wij vinden wereldhandel een goede zaak. Maar ja, het is een democratie”, reageert de woordvoerder.

De Foundation steunt een lappendeken aan bewegingen. Het overgrote deel van de ontvangende partijen houdt zich bezig met het milieu op regionaal, nationaal en wereldniveau. Maar er zitten ook groeperingen bij die zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden, opvang voor zwervers, kinderen van homoseksuele ouders en groeperingen die zich verzetten tegen biotechnologie, landmijnen, kinderarbeid en polygamie.

Naast het spekken van deze concrete doelen heeft het Amerikaanse duo bedongen dat Unilever ook nog 5 miljoen dollar steekt in het investeringsbedrijf van Ben Cohen, dat startende idealistische ondernemers helpt de markt te veroveren. „Wij hebben er geen enkel zicht op waar dit geld naartoe gaat”, erkent de woordvoerder van Unilever.

Bij de overname april vorig jaar van Ben & Jerry’s was Unilever op de hoogte van de politieke kleur van de ijsmaker. „De sociale missie van het bedrijf heeft Ben & Jerry’s groot gemaakt en vormt een unieke waarde. Daar willen wij niet aan tornen”, verklaart de zegsman. Omdat het toch een „heel apart” bedrijf is, is afgesproken het bestuur van Ben & Jerry’s een redelijke zelfstandigheid te gunnen.

Idealisme
Ben en Jerry begonnen hun ijsfabriekje in 1978 om kleine boeren in Vermont een afzetkanaal te bieden. In 1985 gingen zij naar de beurs. Sindsdien beleefden zij de beroemde ’American Dream’. Hoewel zij door idealisme gedreven gratis ijs uitdelen aan achtergestelde kinderen en de Franse markt vijf jaar geleden boycotten wegens kernproeven op Mururoa, groeiden de zaken als kool. Het duo verkocht zijn bedrijf april 2000 voor 326 miljoen dollar aan Unilever.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer