Uitgeklede pc moet digibeten on line helpen
Het lijkt een videoband, het is een computer. Wel een uitgeklede, zoals het formaat al doet vermoeden. De simPC kan alleen die dingen waarvoor een pc het meest wordt gebruikt: internetten, mailen, chatten, bankieren, foto’s beheren, tekstverwerken en spelletjes doen. „Het mooiste is: hij is gebruiksvriendelijk, veilig en hij doet het gewoon.”
Trots presenteerden Stefan Hoevenaar en Rob Rooken, directeuren van Secure Internet Machines (SIM), woensdag hun pc die „wel het gemak, maar niet de complexiteit van een gewone computer biedt.” Het apparaat is bedoeld voor 50-plussers die een makkelijke digitale metgezel zoeken en voor 30-plussers die een eenvoudige tweede pc wensen „die het gewoon doet.”
Minister Brinkhorst van Economische Zaken -de oudste minister van het kabinet- stelde de eerste simPC met een druk op de entertoets in werking. De bewindsman was enthousiast. „Voor de 3 miljoen Nederlanders die niet on line zijn en voor hen die niet goed met een computer kunnen omgaan, zou dit wel eens dé oplossing kunnen zijn.”
Het optimisme van Brinkhorst lijkt op zijn plaats. Allereerst heeft de simPC een duidelijke en gebruiksvriendelijke bediening. Het menu dat toegang biedt tot de zeven functies is altijd zichtbaar en toegankelijk. De letters, cijfers en knoppen op het scherm zijn groter dan normaal en het contrast tussen voor- en achtergrond is prima. Verder is er altijd maar één programma actief, fenomenen als vensters in vensters en pop-ups zijn verleden tijd.
Erg makkelijk is ook dat de simPC zichzelf onderhoudt. „Als bezitter hoef je er alleen af en toe een stofdoek over te halen.” Noodzakelijke updates worden onzichtbaar op de achtergrond doorgevoerd. Al meteen na de aankoop kan de consument met de pc aan de gang: alle functies en programma’s zijn vooraf ingesteld.
Gelukkig weet de simPC raad met de meest gebruikelijke bestandstypen. Multimediafiles, officedocumenten, pdf’jes - ze kunnen door de computer probleemloos worden geopend, stelt Hoevenaar.
Met de veiligheid lijkt het ook in orde. SIM voorziet bijvoorbeeld in een firewall tussen gebruiker en internet en in een filter voor ongewenste commerciële e-mail (spam). Bovendien draait de pc niet op Windows, maar op besturingssysteem Linux, dat veel minder gevoelig is voor virussen en andere minder prettige besmettingen. Dat geldt ook voor de internetbrowser, Firefox.
De simPC verbruikt zo’n 70 procent minder energie dan een ’gewone’ computer -„scheelt toch al snel 6 euro per maand”-, is heel stil, omdat de software niet op een luidruchtige harde schijf staat maar op een klein geheugenkaartje, en kost 349 euro (exclusief beeldscherm, toetsenbord, muis en ADSL-abonnement). Hij is verkrijgbaar via 0800-234952 en www.simpc.nl. Met de detailhandel is SIM nog in gesprek.
Met het noemen van die prijs is de brug geslagen naar negatievere kritiek. De koper is namelijk verplicht om een serviceabonnement van 10 euro per maand af te sluiten. Daarvoor krijgt hij opslagruimte (1 gigabyte) voor foto’s, documenten en e-mail op de SIM-server, een back-up van zijn systeem -dat in geval van nood simpel te downloaden en te installeren is-, beveiliging en een e-mailadres.
Verder betekent de afkeer van toeters en bellen en de hang naar functionaliteit wel dat de gebruiker weinig meer in te brengen heeft. De simPC is een min of meer kant-en-klaarproduct: eigen software installeren kan niet. Nu heeft de doelgroep dáár misschien geen behoefte aan, maar een cd-rom- of dvd-drive is in deze tijd erg handig. Helaas, de simPC beschikt er niet over. Ook naar een firewire-aansluiting voor een digitale videocamera zoekt de koper tevergeefs. Usb-poorten zijn er wel genoeg. Daarop is een fotocamera of een printer aan te sluiten, maar bijvoorbeeld geen scanner.
Wie ondersteuning wenst, kan bellen met een 0900-nummer. Dat kost 80 cent per minuut voor algemene hulpvragen en 40 cent per minuut voor vragen die direct op de simPC betrekking hebben.
Het is ook mogelijk om voor 5 euro extra per maand de hulp in te kopen. „Niet duur”, vinden Hoevenaar en Rooken, „kijk maar eens wat je bij een gewone pc kwijt bent aan allerlei updates en extra programma’s.”
De 75-jarige Piet van Stratum uit Waalre is gematigd positief over de simPC. „Hij biedt de meest gebruikte toepassingen en lijkt veilig en stabiel. Persoonlijk vind ik het beginscherm echter druk en onoverzichtelijk.
Het negatiefst ben ik over de ondersteuning. Ouderen grijpen bij problemen niet naar de telefoon. Zeker niet als je daarvoor tientallen centen per minuut moeten betalen. Senioren hebben behoefte aan hulp van leeftijdsgenoten die persoonlijk langskomen.”
Zelf heeft Van Stratum -lid van de Ouderenbond en jarenlang leider van computercursussen voor senioren- geen behoefte aan de simPC. „Mijn computer doet het goed. Ik heb er pas nog probleemloos wat foto’s op cd-rom mee bewerkt.”