Omzet en winst van Connexxion omlaag
De omzet van vervoersbedrijf Connexxion kwam het eerste halfjaar van 2005 28 miljoen lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat daalde van 28,6 miljoen naar 14,4 miljoen euro en de nettowinst van 18,1 miljoen naar 10,6 miljoen euro. Oorzaak is onder meer de hoge dieselprijs. Dat blijkt uit cijfers die het vervoersbedrijf woensdagmorgen presenteerde.
Het omzetverlies zou te maken hebben met het verloren gaan van twee openbaarvervoerconcessies en het Traxx-contract voor gehandicaptenvervoer. De daling van het bedrijfsresultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door een reorganisatievoorziening voor TechnoService Nederland (8 miljoen euro) en de prijsstijging van dieselolie (5 miljoen euro).
Connexxion zei dinsdag geen enkele manier te hebben om de stijging van de brandstofkosten te compenseren. Het is onmogelijk om de kosten door te berekenen aan de klanten omdat de tarieven door de overheden worden bepaald. De branche heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat opgeroepen om met compensatiemaatregelen te komen.
De onderhoudsdochter van Connexxion, TSN, heeft het zwaar. De gemiddelde leeftijd van de bussen is gedaald, waardoor minder onderhoud nodig is. Daarom heeft de onderneming besloten een forse reorganisatie door te voeren. Zo’n 250 banen verdwijnen. Volgend jaar moet dat effect sorteren. Er is wel een voorziening van 6 miljoen euro getroffen.
De woordvoerder probeert de negatieve cijfers te relativeren: „De resultaten zijn in lijn met de door de groepsdirectie uitgesproken verwachtingen voor 2005”, beklemtoont hij. En: „Het stemt tot tevredenheid dat de onderneming het verlies aan inkomsten goeddeels heeft weten op te vangen door voortgaande verbeteringen van efficiency en kostenbesparingsprogramma’s.”