Prijsactie Super de Boer „niet slim”
„Niet slim”, noemt supermarktdeskundige Gerard Rutte de dinsdag begonnen prijzenactie van Super de Boer, onderdeel van het Laurus-concern.
Marcel Temminghoff, van onderzoeksbureau GfK, meent dat er op termijn alleen maar verliezers zijn in deze jongste slag om de supermarktconsument. „Het kan meer buurtsupers de kop kosten en tot een lager serviceniveau en verdere verschraling van het winkelaanbod leiden.”
Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit is minder sceptisch. Volgens de wetenschapper is het een goede zaak dat Super de Boer nu eens het initiatief neemt in plaats van telkens achter Albert Heijn aan te hollen. „Super de Boer moet namelijk ook aan zijn prijsimago werken. En oorlog? Ach, daar is alleen sprake van als anderen gaan terugschieten. Daar heb ik op dit moment nog niet zo veel van gemerkt.”
Met een groots gebaar is Super de Boer, de supermarktformule van het Laurus-concern, dinsdag gaan stunten. De paginagrote advertentie met de aangekondigde vaste prijsverlagingen van de dagelijkse boodschappen leverde in elk geval de dagbladen extra inkomsten op. „Zelf schieten ze er niets mee op. Het is pure angst. De klant gaat echt niet meer harder lopen omdat de prijzen zijn verlaagd”, meent Rutte.
De brancheorganisatie van de levensmiddelenindustrie, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, is op zijn zachtst gezegd teleurgesteld. „Het verontrust de FNLI zeer dat de prijzenoorlog nog steeds niet voorbij lijkt”, aldus de woordvoerster. „Het vet begint van het bot te raken. We weten dat er honderden artikelen structureel beneden de inkoopprijs worden verkocht. Daar doe je uiteindelijk niemand een plezier mee.”
Branchedeskundige Temminghoff is licht verbaasd over de nieuwe ronde die met de actie van Laurus lijkt te zijn aangebroken. „Na de zomer voeren de supermarktketens altijd een campagne om klanten naar de winkels te lokken. Maar ditmaal gaat het, naar het schijnt, om vaste prijsverlagingen. Dan zitten we zo weer opnieuw in een prijzenoorlog en is het gedaan met de rust van het afgelopen halfjaar.”
Als gevolg van de twee jaar geleden begonnen prijzenoorlog van Albert Heijn heeft ’s lands grootste kruidenier marktaandeel teruggewonnen en lijkt het Laurus-concern met de formules Super de Boer, Edah en Konmar het meest te hebben verloren.
De nieuwe prijzenactie helpt Super de Boer daarbij niets, meent Rutte. Laurus moet volgens hem vasthouden aan zijn lijn om de winkels goed neer te zetten. Het bedrijf is bezig de grote Konmars en Edahs om te zetten in de nieuwe formule Lekker & Laag Superstores. „Daar moeten ze het geld voor gebruiken. Want door de prijzenoorlog wordt er toch al geen stuiver verdiend.”
Sloot vindt dat ondernemen geen spelletje roulette is waarbij je alles op rood kunt zetten. „Je kunt niet alleen bezig zijn met het herinrichten van je winkels. De prijs blijft voor de consument het belangrijkste. En de operatie Refresh, voor het omvormen van de winkels, gaat gewoon door.” Bovendien, zo voegt supermarktdeskundige Jan Willem Grievink van Capgemini toe, is het prijsimago van Super de Boer niet goed. „Ze zitten nog altijd iets boven Albert Heijn.”
Volgens Rutte gaat het met de initiator van de prijzenoorlog weliswaar beter, maar nog niet goed genoeg. „Hoewel duizenden prijzen verlaagd zijn, is Albert Heijn nog steeds een van de duurste supermarkten van Nederland. Consumenten besteden nog steeds te weinig en gaan te vaak boodschappen doen in andere winkels.”