Succesnummer 307 krijgt facelift en nieuwe motors
Na meer dan 2,2 miljoen exemplaren was het tijd voor een opfrisser. Peugeots succesnummer 307 is bijgeschaafd en verbeterd om met frisse moed en kracht de strijd aan te binden met een hele rits uitdagers.
De Peugeot 307 is een ongekend succes gebleken voor Peugeot. De ruime middenklasser wist zijn ietwat oubollige voorganger 306 destijds al zonder pardon in de vergetelheid te brengen en tegelijkertijd de koplopers Volkswagen Golf en Opel Astra het vuur na aan de schenen te leggen. Dat heeft Peugeot geen windeieren gelegd. Na meer dan dertig jaar is Opel als kampioen verkochte aantallen in Nederland voorbijgelopen door Volkswagen, Renault en Peugeot. Laatstgenoemde kon daarbij eerst en vooral rekenen op de 206 en de 307, die voor het Franse merk het leeuwendeel van de afzet realiseren. Maar sinds de 307 zijn opwachting maakte, heeft de concurrentie niet stilgezeten en intussen zijn de voornaamste opponenten van de 307 compleet vernieuwd. Een update kon dan ook niet uitblijven.
Het front van de nieuweling is scherper en dynamischer dan voorheen. De vormgeving van de koplampen en de dominante grille hebben duidelijk een Peugeot-look. Aan de achterzijde zijn de aanpassingen minder opvallend. Daar heeft Peugeot volstaan met de montage van nieuwe achterlichtunits. Het interieur werd eveneens onder handen genomen, maar daar blijven de wijzigingen beperkt tot het aanpassen van de interieurdecoratie. Verder maakt Peugeot melding van vernieuwingen zoals de automatische airconditioning met twee zones, xenonkoplampen en bandenspanningscontrole die standaard of tegen meerprijs met de diverse uitvoeringen gecombineerd kunnen worden.
Erg stil
Net als voorheen is de 307 leverbaar als driedeurs of vijfdeurs hatchback en als break, waarvan de uitvoering voor zeven personen opmerkelijk genoeg als 307 SW door het leven gaat. Daarnaast is er nog de 307 Coupé Cabriolet, die voor het eerst ook met een dieselmotor onder de kap besteld kan worden. De bewuste diesel is een prima presterende, direct ingespoten viercilinder common rail machine, die uit 2,0 liter inhoud een maximumvermogen van 136 pk weet te genereren. Een stevige rit met deze 307 CC 2.0 HDiF maakt duidelijk dat dieselen en rijplezier uitstekend hand in hand kunnen gaan. De diesel is schoon, voldoende krachtig en vooral erg stil. De handgeschakelde zesversnellingsbak die in combinatie met deze motor geleverd wordt, functioneert uitstekend.
Minder goed is de nieuwe 177 pk sterke 2,0 liter viercilinder benzinemotor, die in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak geleverd wordt. De overbrengingsverhoudingen zijn aangepast aan het vermogen maar het resultaat kan niet echt bekoren. De motor heeft power genoeg, maar de toerentallen bij kruissnelheden zijn relatief hoog en dat betekent meer geluid dan nodig is. Een zesbak zit er vooralsnog niet aan te komen.
Exclusief karakter
Peugeot heeft de facelift van de 307 aangegrepen om een nieuwe topuitvoering aan het leveringsprogramma toe te voegen. De 307 Féline wordt naar keuze aangedreven door een van de twee eerder beschreven aandrijfbronnen en is leverbaar in speciale kleurstellingen. Chroomdetails en 17-inch lichtmetalen velgen onderstrepen het exclusieve karakter van de 307 Féline. In het interieur zijn niet alleen de stoelen maar ook het dashboard en de interieurpanelen met leer bekleed, waarbij gekozen kan worden uit een bruine of een rode uitvoering.
De Féline is voorzien van nog veel meer nuttige en aangename uitrustingdetails, die de prijs vanaf 31.500 euro moeten rechtvaardigen. De prijslijst van de vernieuwde Peugeot 307 begint bij 18.990 euro voor een 307 1.4 XR driedeurs. De 307 CC 2.0 HDiF wisselt voor 37.000 euro van eigenaar. In september zal de nieuweling in de Nederlandse showrooms staan.