Binnenland

Steenslag laat meer autoruiten sneuvelen

Opspringende steentjes veroorzaken steeds meer schade aan auto’s. Het aantal autoruitschades is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Een van de boosdoeners is volgens verzekeraars en herstelbedrijven de slechte staat van de wegen.

ANP
4 August 2005 12:59Gewijzigd op 14 November 2020 02:49

Verzekeringsmaatschappij Interpolis vergoedde tot nu toe in 2005 ongeveer 10 miljoen euro voor schade aan autoruiten. Het aantal geclaimde reparaties aan de ruiten steeg dit jaar met bijna een kwart, bevestigde een woordvoerder van de verzekeraar een bericht hierover donderdag in het Nederlands Dagblad.

Ruitenreparateur Carglass zag in de eerste helft van 2005 zijn klandizie toenemen. Vooral in de Randstad liep de ruitschade op, aldus de zegsman. Landelijk steeg het aantal reparaties met ongeveer 12 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar; rond de grote steden was dat nog enkele procenten meer.

De toenemende autoruitschade door steenslag heeft volgens Interpolis verschillende oorzaken. Door de groeiende verkeersdrukte rijden autobestuurders steeds dichter op elkaar. Moderne auto’s hebben ook een groter ruitoppervlak dan de oudere modellen, waardoor de kans simpelweg groter is dat een steentje tegen het glas tikt. Ook het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB), waarvan steentjes wat makkelijker afbrokkelen, werkt wat dat betreft mee, aldus de woordvoerder.

„De combinatie van de ZOAB–wegen, die zeven of acht jaar oud zijn, met strenge vorst of hitte zorgt voor extra drukte", stelt ook Carglass. Eind maart, toen het streng vroor in Nederland en met de korte hitteperiode in juni was het alle hens aan dek voor de ruitenreparateur.

Van een miserabel wegennet is volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat echter geen sprake. Een keer in de twee jaar controleert Rijkswaterstaat de staat van alle rijkswegen in Nederland, legt een woordvoerster van het departement uit. Daarbij kijken de inspecteurs ook naar zogenoemde „rafeling" van bijvoorbeeld het ZOAB. Beschadigde of slechte wegen worden bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt opgelapt.

Autobrancheorganisatie Bovag–Rai constateert dat in Nederland flink aan de weg gewerkt wordt. „Dat betekent dat er wat meer gruis op de wegen ligt", aldus een zegsman. Het ministerie stelt dat in dat geval verkeersborden de bestuurders waarschuwen voor mogelijk opspattende steentjes.

Mensen die aanmerkingen hebben op de staat van de wegen, kunnen deze sinds eind 2003 gemakkelijker kwijt. Het landelijke nummer 0800 8002 van de ’klachtenlijn’ geniet volgens het ministerie steeds meer bekendheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer