Biljoenenomzet in amusement en media
Breedband- en draadloze verbindingen doen de entertainment- en media-industrie goed. Uit een wereldwijde analyse en prognose van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de industrie zal groeien tot een omzet van 1,8 biljoen dollar (1,5 biljoen euro) in 2009.
Vorig jaar werd nog 11,4 miljard dollar on line besteed, in 2009 zal dat 73 miljard zijn. „De entertainment- en media-industrie blijft keer op keer bewijzen dat zij zichzelf opnieuw kan uitvinden en nieuwe inkomstenstromen kan creëren door vernieuwende producten aan te bieden”, zegt John Middelweerd van het adviesbureau. Voorbeelden daarvan zijn de onlinespellen en onlinefilmverhuur, maar ook ringtones en muziekdownloads.
In Europa kent Groot-Brittannië de grootste media- en entertainmentindustrie. Vorig jaar werd daar 74 miljard dollar in omgezet. Duitsland volgde met 62 miljard dollar en Frankrijk sloot met een omzet van 46 miljard dollar. In de PricewaterhouseCoopers Global Enertainment & Media Outlook: 2005-2009 wordt over vier jaar dezelfde topdrie verwacht. Nederland neemt binnen Europa de zesde plaats in met een omzet van 15 miljard dollar.
De groei van de industrie is voor een groot deel te danken aan nieuwe vormen van onlinebestedingen, vooral een gevolg van de toename van snelle internetverbindingen en draadloze technologieën. Daarnaast werken de opleving van de economie en de groeiende reclame mee. Dit laatste dan wel weer in combinatie met de groeiende verspreiding van muziek, films, boeken en videospellen via internet.