Spel Maker verzint spel voor ieder bedrijf
AMSTELVEEN - Een vleugje bedrijfseconomie en een flinke dosis creativiteit. Dat zijn de belangrijkste bestanddelen van het werk van Bas Kesting. De Amstelvener is spelmaker. Vergeleken met het aloude schaken blijven zijn creaties echter kinderspel.„Zoek en ontwikkel je talent. Als je werk vindt waarin je deze talenten kunt gebruiken, dan behoor je tot de gelukkigste mensen. Ga dus vooral ontdekken.” Die opdracht gaf vader Kesting zijn zoon Bas mee. Inmiddels bedenkt en verkoopt de 37-jarige Amstelvener bordspellen voor bedrijven. Een activiteit waarin de creatieve bedrijfseconoom al zijn talenten kwijtkan.
Kesting kwam in 2004 op het idee om spellen in te zetten voor marketing - een opvallende manier van promotie. Met zes voorbeelden onder de arm ging hij een aantal mogelijke opdrachtgevers af. Met succes, inmiddels behaalde hij met zijn bedrijf Spel-Maker in vier maanden tijd een omzet van 48.000 euro.
Bedrijfseconomie inspireert Kesting bij het maken van een spel. „Economie bevat veel elementen die je prima in een spel kunt gieten. Schaarste is bijvoorbeeld een belangrijk economisch begrip. Door in een spel schaarste te creëren, ontstaat spanning. Kijk bijvoorbeeld naar Monopoly: geld vormt daar de beperkende factor. Als ik die spanning in een spel weet te krijgen, ben ik voor 80 procent op weg.”
Kesting pakt Diamantino, een spel voor het Amsterdamse bedrijf Coster Diamonds. Hij strooit de nepdiamantjes over het bord. „Diamantino volgt het bedrijfsproces van bewerken, polijsten en verkopen. Spelers moeten zo snel mogelijk de diamantjes door het proces heen leiden. Als er te veel diamanten op een opslagplaats staan, ontstaat een bottleneck en loopt de speler vertraging op. Een mooi voorbeeld van een logistiek probleem.”
Ieder bedrijf kent zo zijn eigen proces, dat Kesting in een spelvorm kan gieten. „Bij een koerier praten we over het afleveren van pakjes, bij een bloemenveiling gaat het over de route van kweker naar klant. Bepaalde spelelementen kan ik bij iedere opdrachtgever gebruiken. Uiteraard prijkt het bedrijfslogo op bord en doos.”
De boodschap van een afnemer verpakken in het spel, ziet Kesting als zijn belangrijkste opdracht. Om het creatieve proces te sturen, ontwikkelde hij zijn zogeheten ”Methode Spel-Maker”. Zo krijgt iedere opdrachtgever dezelfde vragenlijst voorgelegd. „Anders vliegen de ideeën alle kanten op. Het spel gaat dan echter voorbij aan de oorspronkelijke doelstelling. Mijn afnemer wil zijn klanten een boodschap meegeven.”
Ondanks de overvloed aan relatiegeschenken, denkt Bas Kesting dat bordspellen een duidelijke meerwaarde hebben. „Een flesje wijn drink je op, een spel pak je steeds opnieuw. Het is een duurzaam geschenk. Door de originaliteit zal het tijdens de overhandiging meer aandacht krijgen. Tenslotte kun je in een fles wijn geen positieve aspecten van je eigen bedrijf verpakken.”
De prijzen variëren, afhankelijk van de wijze van uitvoering en de afnamehoeveelheid. Duizend spellen Diamantino kosten ongeveer 10.000 euro. „Ik kan goedkoop werken omdat ik drie dure specialismen zelf uitvoer: het vertalen van klantwensen, het ontwerp en de vormgeving.” Met een cd-rom stapt Kesting vervolgens naar een fabrikant in Groningen die de spellen in grote aantallen produceert.
De spelmaker wil dit jaar een omzet halen van 80.000 euro, in 2006 ligt de lat twee keer zo hoog. Uiteindelijk mikt hij op een marktaandeel van 5 tot 10 procent. Daarvoor is nog wel een aantal nieuwe spellen nodig. „Onlangs heb ik een contract getekend voor het ontwerpen van spellen voor de consumentenmarkt. Dan kan het snel gaan. Nu wrijf ik in mijn handen met een order van 5000 stuks, bij een consumentenvariant begint de teller bij dit aantal.”
Er liggen al ideeën op de plank van het eenmansbedrijf. „Een speelbord bestaat vaak uit verschillende puzzelstukken. Daarmee kan ik meer spelniveau’s creëren. Die werkwijze is tot op heden uniek.”
Al de inspanningen van Kesting -„ik ben nog steeds geen freak”- ten spijt, het beste spel bestaat al. „Schaken is de moeder van alle bordspelen. Dat is ultiem en niet te verbeteren.”
’’