„OV-chipkaart versneld invoeren”
De chipkaart voor het openbaar vervoer moet landelijk versneld worden ingevoerd. De strippenkaart kan dan eerder dan gepland verdwijnen.
Dat is de wens van de OV-bedrijven, regionale overheden en consumentenorganisaties, zei S. Renzema van de stadsregio Haaglanden dinsdag. Hij is de initiatiefnemer van het plan.
Volgens de huidige planning kunnen reizigers eind 2007 in heel Nederland alleen nog maar met de chipkaart betalen. Op 1 januari 2007 moet de betaalpas in de Randstad zijn ingevoerd. In de rest van het land is de streefdatum 1 januari 2008. Dan wordt de strippenkaart ook officieel afgeschaft.
De betrokken partijen werken echter aan een ”big bang” op 1 januari 2007. Heel het land schakelt dan tegelijkertijd over op de OV-chipkaart. De strippenkaart blijft nog twee of drie maanden geldig.
Dit scenario moet volgens Renzema verwarring bij de reiziger voorkomen. Het is niet de bedoeling dat in één gebied de strippenkaart is afgeschaft, terwijl passagiers hem in een andere regio nog kunnen gebruiken. Ook scheelt het de vervoerders en overheden aanzienlijk in de kosten, omdat de strippenkaart en de OV-chipkaart minder lang naast elkaar blijven bestaan.
Een vervroegde invoering van de chipkaart hangt wel af van de proef in de regio Rotterdam. Daar zou aanvankelijk in april van dit jaar een grootschalig experiment plaatsvinden, maar dit is herhaaldelijk uitgesteld wegens technische problemen.
De computerprogramma’s en toegangspoortjes, die de perrons afsluiten, vertoonden kuren. Ook het ’hufterbestendig’ maken van de apparatuur kostte meer moeite dan verwacht. De drie betrokken vervoerbedrijven (Nederlandse Spoorwegen, RET en Connexxion) verwachten dat pas na de zomer grote aantallen klanten in Rotterdam met de chipkaart kunnen reizen.
De NS is van plan de treinkaartjes in de loop van volgend jaar te vervangen door de chipkaart. De problemen in Rotterdam hebben volgens een woordvoerder niet voor vertraging gezorgd.
De pas kan gebruikt worden voor bussen, treinen en trams. Het is de bedoeling dat reizigers eenvoudig kunnen overstappen, zonder gedoe met verschillende kaartsoorten. De chipkaart wordt gescand bij het in- en uitstappen. Ook moet het openbaar vervoer veiliger worden, omdat zwartrijden erg lastig wordt.