Spanningen rond slome sleurhut en vurige vrachtwagen
De maximumsnelheid voor auto’s met caravan moet omhoog van 80 km/u naar 90 km/u, riep CDA-Tweede Kamerlid Atsma vorige week. Dat zou gevaarlijke inhaalmanoeuvres door vrachtwagens voorkomen. D66 en PvdA reageerden positief, de VVD stelde zelfs een verhoging tot 100 km/u voor. Wat vinden verkeersorganisaties en de caravanbezitter van het plan?
„Natuurlijk zijn wij geen voorstander van een verhoging van de maximumsnelheid voor caravans”, zegt Irene Bloemink van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO. „Het is niet voor niets dat er in de meeste Europese landen een limiet van 80 km/u voor die voertuigen geldt. Je geeft een verkeerd signaal af als je je bij de minderheid aansluit. Bovendien zou een verhoging maar weinig effect hebben. Als je via Duitsland rijdt, moet je bij de grens met de oosterburen alweer gas terugnemen.”
Bloemink kan zich wel voorstellen dat vrachtwagens die opeens een slome sleurhut inhalen een gevaar voor de verkeersveiligheid vormen. „Maar dan moet je niet caravans harder laten rijden, maar de begrenzer in de truck beter afstellen”, vindt ze. „Als beide weggebruikers niet harder dan 80 km/u mogen, is er niets aan de hand.”
Een van de belangrijkste bezwaren van 3VO tegen het plan van Tweede-Kamerlid Atsma is dat een hogere maximumsnelheid „gewoonweg onveiliger” is. „Caravanrijders hebben minder tijd om op onverwachte situaties te reageren, terwijl hun remweg exponentieel is toegenomen. Combineer dat met het feit dat de meeste mensen niet gewend zijn aan het rijden met een caravan en het lijkt me duidelijk dat het niet slim is om de limiet te verhogen.”
Caravanrijder Wim Burggraaf uit Apeldoorn is net terug van een vier weken durende vakantie in Zuidwest-Frankrijk. Hij heeft zo’n 3500 kilometer met de caravan gereden en genoten van de maximumsnelheid in Frankrijk, 130 km/u. „Persoonlijk vind ik het heerlijk om harder dan vrachtwagens te mogen. Niet dat ik het hele stuk 130 km/u heb gereden, hoor. Kleine stukken. Een kruissnelheid van zo’n 100 km/u vind ik ideaal.”
Burggraaf zou er dan ook geen moeite mee hebben als de limiet in Nederland omhoog zou gaan. „Het is erg link als een vrachtwagenchauffeur jou als caravanrijder inhaalt. Het geeft soms rare rukwinden. Bovendien duurt het vaak erg lang voordat de truck voorbij is. Dat komt volgens mij doordat de meeste vrachtwagenchauffeurs hun cruisecontrol op ongeveer 85 km/u zetten, net niet hoog genoeg om een boete voor te hard rijden te krijgen.”
Toch kan de Apeldoorner zich ook wel iets voorstellen bij de argumenten van 3VO. „Het is waar dat je bij lagere snelheden meer reactietijd en een kortere remweg hebt. Maar toch. Als je een ervaren caravanrijder bent, je auto de sleurhut makkelijk kan trekken en de weersomstandigheden het toelaten, zou je van mij wat harder mogen. Persoonlijk zou ik een bandbreedte van 80 tot 110 km/u willen hebben. Ik heb echt een enorme hekel aan die lange, trage slierten op de rechterbaan.”
Hoewel hij persoonlijk voorstander is van een oprekking van de limiet vraagt Burggraaf zich wel af of die maatregel het probleem oplost. „Er zullen altijd mensen zijn die vanwege hun auto of hun geringe rijervaring niet harder dan 80 willen rijden. En er zullen altijd vrachtwagenchauffeurs blijven die hen dan met een verschil van 5 km/u gaan inhalen.”
„Wij staan achter het plan van de heer Atsma”, stelt Dirk Diepenhorst van de ANWB onomwonden. „De huidige techniek van auto en caravan staat een verhoging van de maximumsnelheid toe. En als dat ertoe leidt dat minder vrachtwagens gevaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoeren, juichen wij het voorstel toe.”
Het argument dat Nederland solidair moet zijn met de meerderheid van de Europese landen, wijst de ANWB-woordvoerder af. „Als je kijkt naar de landen in onze directe omgeving, dan heeft alleen Duitsland een limiet van 80 km/u. In België mag de caravanbestuurder 90 km/u en in Frankrijk zelfs 130 km/u.”
Diepenhorst kan zich voorstellen dat 3VO aandringt op scherpere controles van de begrenzers in vrachtwagens, maar „het verleden heeft bewezen dat dat niet helpt. Daarom is het beter om dan de maximumsnelheid voor vrachtwagens te verhogen en zodoende onveilige situaties en verkeersopstoppingen te voorkomen.”
Het argument dat een hogere snelheid veel onveiliger is vanwege de langere remweg, vindt Diepenhorst niet erg sterk. „Voor personenauto’s gelden, afhankelijk van de situatie, verschillende limieten. Op de snelwegen rond de grote steden mogen ze vaak niet harder dan 100 km/u, terwijl ze verderop 120 km/u mogen. In dat geval zeg je toch ook niet dat het beter is om de lat op 100 km/u te leggen, omdat de remweg anders te lang wordt?”
Meer informatie: www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/kamperen/caravans-en- ouww gens/maximumsnelheden.nl.html.