Seat Ibiza heeft alles om te scoren

Kleintjes worden groot. Dat is een wetmatigheid die niet alleen de natuur in zijn greep houdt, maar ook de automobielindustrie niet onberoerd laat. Sommige kleintjes worden niet alleen groot, maar ook nog eens erg sterk. De nieuwe Seat Ibiza is zo’n auto. Wat ooit een matig geslaagde en derhalve weinig gewaardeerde reproductie van een Fiat was, is nu een solide en zelfverzekerde auto die zijn duizenden inmiddels verslagen heeft. De vijfde generatie van de compacte Spanjaard is ambitieuzer dan ooit.

Arno Witvliet
24 May 2002 07:12Gewijzigd op 13 November 2020 23:35
De nieuwe Seat Ibiza oogt fris, jong en modern. Precies datgene wat moederconcern Volkswagen met het Spaanse merk voorstaat. - Foto RD, Sjaak Verboom
De nieuwe Seat Ibiza oogt fris, jong en modern. Precies datgene wat moederconcern Volkswagen met het Spaanse merk voorstaat. - Foto RD, Sjaak Verboom

De nieuwe Seat Ibiza ziet er goed uit. De auto kenmerkt zich door compacte buitenmaten, maar straalt desalniettemin degelijkheid en dynamiek uit. De Seat Ibiza oogt stoerder en sportiever dan de Volkswagen Polo en de Skoda Fabia waarmee de Spanjaard niet alleen de bodemplaat deelt, maar tevens talloze technische componenten en krachtbronnen. Dat komt goed uit, want nog niet zo lang geleden presenteerde de directie van het Volkswagenconcern haar nieuwste zienswijze op de merkenpolitiek. Daarin is er voor Seat een rol weggelegd als jong, sportief en mediterraan merk voor de middenklasse, terwijl Audi als zodanig in het hogere segment gepositioneerd zal worden. Volkswagen als merk zal in de toekomst appelleren aan een zeer hoog kwaliteitsbewustzijn bij consumenten, terwijl Skoda de nuchtere value-for-money-auto’s zal gaan bouwen.

De nieuwe Seat Ibiza is ontwikkeld in een tijd waarin deze nieuwe merkendifferentiatie wellicht alleen in de hoofden van de directieleden van Volkswagen speelde. Dat neemt evenwel niet weg dat de vijfde generatie van de Ibiza meer afstand neemt van zijn technische evenknie, de Volkswagen Polo, dan zijn voorganger. De Skoda Fabia zou met een beetje fantasie nog wel met een VW-logo op de voorplecht kunnen rondrijden, voor de Seat Ibiza liggen de zaken anders. De nieuwe Ibiza heeft zelfs wel wat weg van een Alfa Romeo, het Italiaanse merk waarmee Seat maar wat graag de competitie wil aangaan.

De gelijkenis kan verder verklaard worden door de hand van Walter de Silva, de voormalige designdirecteur van Alfa Romeo, die thans in de ontwerpstudio’s van Seat de scepter zwaait. Hij is wel van broodheer veranderd, hoogstwaarschijnlijk niet van stijl.

Nieuw is dat Seat de Ibiza aanbiedt met zowel drie- als viercilindermotoren. Zo zijn er twee driecilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter met naar keuze twee of vier kleppen per cilinder. Verder zijn er twee 1,4 liter viercilinder zestienkleppers die als gevolg van een verschillende programmering van het motormanagement ook verschillende vermogens leveren.

De dieselaars worden bediend met 1,9 liter viercilinder turbodiesels waarvan de eerste zich door een lagedruk en de nummers twee en drie zich door een hogedruk turbocompressor laten assisteren. De minst krachtige viercilinder benzinemotor uit het leveringsprogramma deed dienst in het vooronder van de testwagen. Het betreft een machine die uit een cilinderinhoud van 1,4 liter en met behulp van zestien kleppen bij 5000 tpm een maximumvermogen van 55 kW/75 pk ontwikkelt. Het maximumkoppel bedraagt 126 Nm en wordt bij 3800 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht.

Geluidsniveau
Het zal niemand verbazen dat de Ibiza met deze machine niet bepaald een strepentrekker is. In 13,2 seconden accelereert de 1062 kilogram wegende Spanjaard vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h om zich bij 174 km/h gewonnen te geven. De viercilinder is lekker soepel, maar zou voor het mooi een toontje lager kunnen zingen. Het geluidsniveau dat het aggregaat produceert is wat hoger dan gemiddeld. De Ibiza kan met deze krachtbron meer dan fatsoenlijk meekomen, maar het beschikbare potentieel geeft evenwel te denken over de capaciteiten van de 1,2 liter driecilinder. Die mag dan met fraaiere verbruikscijfers koketteren, maar zal in de praktijk eerder als traag dan als zuinig worden ervaren.

De beproefde variant wordt naar verwachting dan ook de meest populaire variant van de serie. Het brandstofverbruik is overigens dik in orde. Gemiddeld verstookte de Spanjaard elke 13,8 kilometer een liter euroloodvrij.

Seat levert de nieuwe Ibiza zowel met als zonder sportonderstel. De hier ten tonele gevoerde Ibiza Stella is voorzien van het standaard onderstel hetgeen een goede dosis veercomfort garandeert, maar dat tevens goed tegen een lekker bochtje opgewassen is. De auto is voorzien van een zogenaamd ”agile chassis”. Dit systeem combineert speciale onderstelafstemmingen met een intelligent computerprogramma dat de mate van stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid, aan de snelheid van de auto en aan de positie van de wielen.

Levendig
Dat klinkt interessant en zo ervaart het ook. De Ibiza blijkt immers een stuk levendiger aan te voelen dan de Volkswagen Polo die een aantal maanden geleden in deze kolommen de hoofdrol speelde. De Spanjaard communiceert beter, stuurt strakker, blijft langer neutraal en voelt gewoon homogener aan. De Seat is voorzien van een prettig schakelende vijfversnellingsbak en beschikt over voldoende adequaat reagerende remmen.

Het interieur van de Ibiza past bij het uiterlijk van de auto. De werkplek ziet er degelijk en modern uit en oogt onmiskenbaar dynamischer dan het dashboard van de Volkswagen Polo. Toch kan bij nadere beschouwing vastgesteld worden dat Seat niet het hoge niveau van afwerking weet te realiseren zoals Volkswagen dat doet. En dat is opmerkelijk, omdat de bloedband tussen de stalgenoten zonder meer een feit is. Sommige kunststof panelen zijn bijvoorbeeld niet zonder braampjes en dat is iets waarnaar je in de Polo tevergeefs zult zoeken.

Net als zijn voorganger blijkt ook deze Ibiza een uitermate geschikte auto te zijn voor lange mensen. De stoel is in hoogte verstelbaar en kan lekker laag worden vergrendeld. Verder zijn de lengterails lang genoeg, zodat er voldoende beenruimte beschikbaar is en om alles af te maken beschikt de Ibiza over een stuurwiel dat in lengte en hoogte versteld kan worden. De kwaliteit van de stoelen is bovendien uitstekend. Ze zijn lekker stevig en bieden een goede portie zijdelingse steun. De Ibiza is in dit segment absoluut een uitschieter wanneer het op binnenruimte aankomt.

Behalve voorin kunnen volwassen een heel behoorlijk plekje op de achterbank vinden. En de bagageruimte van 267 liter is ook voor geen kleintje vervaard.

Uitvoeringen
De Ibiza is leverbaar in een drietal uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de hier ten tonele gevoerde Stella. Behalve het complete pakket aan veiligheidsitems inclusief abs, airbags en sidebags (niet de 1.2 12V) beschikt de Ibiza Stella, die vanaf 12.750 euro leverbaar is, over zaken als stuurbekrachtiging, toerenteller, elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en hoofdsteunen voor en achter.

Wie 2100 euro meer in de knip heeft, kan voor een Ibiza Signo kiezen. Behalve in een volautomatische airconditioning en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels voorziet de Signo in zaken als een hoogteverstelling van de passagiersstoel, velours bekleding, cruise control, boordcomputer, vier speakers en mistlampen.

Je kunt ook kiezen voor een Ibiza Sport die tegen een extra betaling van 2600 euro ten opzichte van de Ibiza Stella verblijdt met een sportonderstel, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, sportstoelen, airconditioning, cruise control, boordcomputer en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels.

Betrouwbaar
De Volkswagen Polo is een uitstekende auto voor mensen die een degelijke en betrouwbare auto wensen, waarmee ze zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen, zo oordeelden we een aantal testverslagen terug. Voor de Seat Ibiza geldt hetzelfde, met dien verstande dat de Spanjaard gewoon beter rijdt en van huis uit een dynamischer uitstraling heeft meegekregen. Je vraagt je dan bijna als vanzelfsprekend af wie de Volkswagen Polo boven de Seat Ibiza gaat verkiezen.

Volkswagen zelf ziet dat anders en denkt met beide auto’s en de Skoda Fabia een eigen doelgroep te kunnen aanspreken. De Ibiza trekt vooralsnog het meest. Zeker gezien de realistische prijslijst moet dat van de populaire Seat ongetwijfeld opnieuw een succesnummer kunnen maken.

Seat Ibiza 1.4 16V Stella

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer