Economie

EC wil uitstoot van dieselauto’s beperken

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, wil de uitstoot van schadelijke stoffen door nieuwe dieselauto’s flink beperken. Dat blijkt uit een ontwerpvoorstel dat vrijdag in Brussel is gepubliceerd.

ANP
15 July 2005 21:01Gewijzigd op 14 November 2020 02:45

Uitstoot van gassen en kleine stofdeeltjes is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. In Nederland zijn al diverse bouwprojecten vertraagd of afgelast wegens de vuile lucht, met name veroorzaakt door diesels.

Volgens het Brusselse voorstel mogen nieuwe modellen dieselauto’s vanaf halverwege 2008 hooguit 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Dat is 80 procent minder dan de norm die sinds januari als limiet geldt voor nieuwe modellen dieselauto’s. Gevolg is dat de wagens een roetfilter moeten bevatten.

Diesels mogen verder 20 procent minder stikstofoxiden uitstoten en benzineauto’s 25 procent minder dan de huidige regels. Nieuw is verder dat de normen ook gaan gelden voor zogeheten SUV’s, ofwel aso-bakken.

De maatregelen zijn eisen aan de zogenoemde Euro 5-motoren, de schoonste die er rond 2008 moeten zijn. „Onze ideeën zijn ambitieus, maar realistisch”, zei Europees commissaris Verheugen (Industrie). „Dit is goed voor de gezondheid en het milieu. De industrie krijgt voldoende tijd om zich voor te bereiden.”

De Europese Commissie gaat nu reacties verzamelen op het ontwerpvoorstel. Vanaf december kunnen de EU-landen en het Europees Parlement zich dan buigen over een definitief voorstel.

De norm van 5 milligram roet per kilometer is vervuilender dan verscheidene organisaties hadden bepleit. De ANWB had eerder gevraagd om 2,5 milligram. „Maar wellicht kan een bepaald type roetfilter toch helpen. We gaan het voorstel eens goed bestuderen”, zegt EU-expert Dick Kooman van de ANWB. „Op zichzelf is het wel goed dat het ontwerpvoorstel er ligt. Invoering kan niet snel genoeg gaan”.

Europarlementariër Corbey (PvdA), die donderdag nog een advies over ’groenere’ auto’s presenteerde, reageert teleurgesteld. „Het zou zonde zijn als nieuwe diesels op de norm van 5 milligram bleven hangen”, zegt ze. „Juist het kleinste stof is het schadelijkst voor de gezondheid. Wat mij betreft gaat het omlaag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer