Railion Benelux net uit de rode cijfers
Railgoederenvervoerder Railion Benelux heeft voor het eerst in zijn bestaan een klein positief resultaat geboekt. Op een omzet van ruim 155 miljoen euro kwam het positieve nettoresultaat over 2001 uit op 0,1 miljoen euro.
Het totale vervoerde volume nam vorig jaar met 2 procent af, van 25,1 miljoen ton in 2000 tot 24,6 miljoen ton in 2001. Dat bleek vanmiddag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het vervoersvolume nam iets af, maar doordat de treinen meer kilometers maakten, steeg het aantal tonkilometers toch licht, van 3825 naar 3828 miljard. Ook de efficiency nam verder toe. Het aantal getransporteerde tonnen per medewerker groeide het afgelopen jaar met 6 procent. Sinds in 1996 het toenmalige NS Cargo opging in de joint venture met DB Cargo, nam de efficiency in totaal toe met 60 procent. De hoeveelheid verreden tonnen per wagon groeide vorig jaar met 2 procent (sinds 1996 160 procent), per locomotief was de stijging 0,5 procent (sinds 1996 22 procent).
Algemeen directeur Robbeson van Railion Benelux vindt dat kwaliteit en service van het Railion-product nog verder moeten verbeteren. „Snellere treinen, minder vertragingen, betere aansluitingen op internationale vrachttreinen en, zeker niet als minste punt: genoeg capaciteit voor ons op de Nederlandse infrastructuur.” Overigens rijden in Nederland de vrachttreinen beter op tijd dan de passagierstreinen: ruim 90 procent tegen 82 procent op dit moment.
De gemiddelde snelheid van de vrachttreinen moet echter omhoog, naar ten minste 50 kilometer per uur, aldus de Railion-directeur. „Geen oponthoud aan de grens, geen lange wachttijden op emplacementen.” Hij verwacht een flinke verbetering vanaf het moment dat de nieuwe, zogenaamde multicourante locomotieven in dienst komen. Eind 2004 komen naar verwachting de eerste exemplaren binnen die op de verschillende Europese stroomsterktes kunnen rijden. Daarmee vervalt aan de grenzen de tijdrovende locomotiefwissel.