Vedior behaalt lager resultaat dan vorig jaar
Uitzendbedrijf Vedior heeft in het derde kwartaal een omzet van 1,75 miljard euro (3,86 miljard gulden) behaald. Tegen dezelfde periode afgezet lag de omzet vorig jaar iets hoger. Daarentegen daalde het bedrijfsresultaat met 7 procent tot 77 miljoen euro (169,69 miljoen gulden).
Begin vorige maand had het uitzendconcern reeds bekendgemaakt de winstdoelstellingen voor heel 2001 niet te kunnen halen. Vedior kampt sinds augustus met een teruglopende vraag naar ICT- en accountancyuitzendkrachten (afnames van respectievelijk 9 en 25 procent). Dat laatste is volgens bestuursvoorzitter A. Martin opmerkelijk. In eerdere economisch mindere tijden was daar juist veel vraag naar.
De aanslagen in de Verenigde Staten hebben hun effect niet gemist. Vedior is in de VS sterk aanwezig door de overname van branchegenoot Select. De omzet in de VS liep kort na 11 september met naar schatting 30 procent terug. Tien kantoren in New York waren een week of langer dicht. Een daarvan is voorgoed gesloten. „New York was een van onze meest winstgevende regio’s”, aldus Martin dinsdag op een persconferentie. Ook in Boston en in Silicon Valley, waar veel ICT-bedrijven zitten en waar Vedior grote klanten heeft, komen de klappen hard aan.
Het concern haalt overigens 44 procent van zijn omzet uit Frankrijk. De VS, Groot-Brittannië en de Benelux zijn samen goed voor 39 procent. Behalve in Groot-Brittannië, waar de activiteiten van Vedior fors toenamen, lieten de afgelopen drie maanden een neergang zien. „Deze periode is voor ons normaal gesproken het meest winstgevend”, aldus Martin over de maand oktober. In september stellen veel bedrijven hun plannen voor het volgende jaar vast. Zij huren daarvoor personeel in bij uitzendbedrijven.
Hoogconjunctuur
Nu stellen veel bedrijven die beslissingen echter uit. Martin: „Er worden nauwelijks besluiten genomen.” Hij verwacht om die reden de omzet over heel 2001 hooguit op het niveau van vorig jaar te kunnen handhaven.
Als de markt eenmaal weer aantrekt, hoopt Vedior daar voordeel uit te slepen. Dat is volgens Martin het moment waarop veel kleinere uitzendbureaus over de kop gaan omdat ze geen geld meer hebben de zaak weer op gang te brengen. „De grotere ondernemingen profiteren daarvan. Veel nieuwkomers zijn bovendien ingestapt in een periode van economische hoogconjunctuur.”
In vergelijking met de concurrentie, met name Manpower en Randstad, doet Vedior het momenteel niet eens zo slecht, maakte Martin aanschouwelijk. Mensen ontslaan is volgens hem nog niet aan de orde. Juist als de markt weer gaat aantrekken, zijn zij hard nodig. „Netwerken onderhouden is in de uitzendbranche van levensbelang.”