Economie

Meer inzicht consumenten in provisie hypotheken

Consumenten krijgen bij het kopen van financiële producten zoals een hypotheek via een tussenpersoon meer inzicht in de provisie die deze daarvoor ontvangt van banken en verzekeraars.

ANP
11 July 2005 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 02:44

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), het Verbond van Verzekeraars en de clubs van tussenpersonen NVA en NBVA zijn hun voorstellen daartoe door minister Zalm van Financiën overgenomen.

Zalm stuurt maandag hierover een brief naar de Tweede Kamer, aldus een gezamenlijke verklaring van brancheorganisaties. Bij de uitwerking van de voorstellen zijn ook gesprekken met de Autoriteit Financiële Markten, Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond betrokken.

Vooral de laatste twee organisaties hebben er de afgelopen tijd op aangedrongen dat tussenpersonen, zoals De Hypotheker, duidelijk moeten maken wat zij verdienen als zij een financieel product van een bepaalde bank of verzekeraar verkopen. Banken, verzekeraars en tussenpersonen hebben altijd gepleit voor een aanpak waarbij ook wordt erkend dat de adviseurs kosten maken.

Volgens de voorstellen van de brancheorganisaties gaan ze via zelfregulering vanaf 1 oktober de provisies meer inzichtelijk maken. Vanaf dat moment wordt eraan gewerkt dat de tussenpersonen niet meer ineens bij de verkoop van bijvoorbeeld een hypotheek de beloning en de vergoeding krijgen uitbetaald door de banken en verzekeraars.

De bedoeling is dat vanaf 2010 tussenpersonen bij de verkoop de helft van de provisie krijgen uitbetaald en de rest gedurende de eerste jaren in de duur van een hypotheek of een andere lening. „Op die manier zorg je ervoor dat de consument een zo goed mogelijk product krijgt, omdat de tussenpersoon gebaat is bij klantenbinding in die jaren”, aldus een woordvoerder namens de verzekeraars.

Een overgangsperiode tot 2010 is volgens de zegsman nodig om te voorkomen dat tussenpersonen die nu alles ineens krijgen bij de verkoop, qua inkomsten plotseling nog maar de helft ontvangen. „Deze bedrijven hebben ook personeel in dienst en maken kosten, dat zou direct faillissementen kunnen veroorzaken.”

Uit een vorig jaar in opdracht van het ministerie van Financiën gehouden onderzoek bleek dat de kwaliteit van de advisering door tussenpersonen te wensen overlaat. Zo dwingt de Gedragscode Hypothecaire Financieringen tussenpersonen de consument te informeren welke kostenposten er zijn bij een hypotheek. De code vereist echter niet de vermelding hoe hoog deze kosten zijn.

Volgens het Ecorys-NEI-onderzoek „bevestigt” de consumentenenquête „het beeld dat de informatievoorziening op basis van de financiële bijsluiter en de gedragscode vanuit het perspectief van veel consumenten inadequaat is om een goed oordeel te vellen over een aantal relevante aspecten van de hypotheek.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer