EU-voorstel verlaagt prijs nieuwe auto
De prijzen van nieuwe auto’s in Nederland zullen fors dalen als Europees commissaris Kovacs (Belastingen) zijn zin krijgt. Hij presenteerde dinsdag in Straatsburg een voorstel om de aankoopheffingen, zoals bij ons de BPM, af te schaffen.
Als gevolg van de variatie in de te betalen fiscale afdrachten kost een voertuig met eenzelfde ’kale’ prijs in de ene EU-lidstaat veel meer dan in de andere. Kovacs oppert om aan die situatie in de periode tussen 2006 en 2016 geleidelijk een einde te maken. Regeringen mogen de wegvallende inkomsten compenseren via een verhoging van de wegenbelasting.
Nederland kent de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Minister Zalm (Financiën) voelt wel voor het schrappen daarvan. Het kabinet overweegt al langer dit te doen, tegelijk met de invoering van de kilometerheffing, zodat de totale operatie voor de overheid budgettair neutraal kan verlopen.
De Hongaarse eurocommissaris wil tevens de milieuvervuiling tegengaan door vanaf 2010 de helft van de wegenbelasting afhankelijk te laten zijn van de omvang van de uitstoot van het giftige koolstofdioxode (CO(in2(). Die benadering moet bijdragen tot het verwezenlijken van de Europese norm om de emissie te beperken tot 120 gram per gereden kilometer.
Verder verlangt hij het verdwijnen van de dubbele belastbaarheid. Op dit moment gebeurt het dat een EU-ingezetene die in een andere lidstaat een nieuwe auto koopt in eigen land nogmaals wordt belast. Kovacs zegt de afgelopen maanden honderden brieven met klachten over dit onderwerp te hebben ontvangen.
Het pakket aan maatregelen is erop gericht meer gelijkheid te creëren tussen de lidstaten en daarmee op dit punt een beter functioneren van de interne markt te bevorderen, het vrije verkeer van goederen en personen. Hij streeft ernaar het de burger gemakkelijker en aantrekkelijker te maken zijn auto in te ruilen bij een dealer in het buitenland.
De ministers van Financiën moeten nog hun goedkeuring hechten aan de plannen. Dat besluit vereist unanimiteit. Kovacs erkende bij de presentatie dat het moeilijk zal worden om die eensgezindheid te realiseren. In Denemarken is de aanschafbelasting het hoogst.
De organisatie van Europese autoproducenten ACEA stemt in hoofdlijnen in met de voorstellen. „Wij zijn altijd voorstander geweest van een heffing op het gebruik van een auto in plaats van op het bezit ervan”, liet een woordvoerster dinsdag weten. ACEA verwacht evenals Kovacs dat door de beoogde aanpak de verkoopcijfers in Europa zullen stijgen.