Minister komt goederenvervoerders tegemoet
De railgoederenvervoerders hoeven volgend jaar minder te betalen voor het gebruik van het spoor dan aanvankelijk de bedoeling was. Minister Peijs van Verkeer staat een korting toe. De grootste spoorvervoerder van Nederland, Railion, is echter nog steeds bang klanten te verliezen door de infraheffing.
De goederenvervoerders waren fel gekant tegen plannen van spoorbeheerder ProRail om de gebruiksvergoeding voor het spoor volgend jaar flink te verhogen. Ze waren bang klanten te verliezen, omdat ze die hogere kosten moesten doorberekenen. Het gevaar bestond dat de Betuweroute, die in 2007 wordt geopend, minder vaak gebruikt zou worden.
Peijs heeft er echter voor gezorgd dat de stijging van de tarieven minder hoog uitvalt, zei een woordvoerder van ProRail woensdag. De minister compenseert de spoorbeheerder voor de gederfde inkomsten. Om welk bedrag het gaat, is nu nog onduidelijk. De hoogte hangt af van het aantal goederentreinen dat volgend jaar over het spoor zal rijden.
Een gemiddelde goederentrein kost volgend jaar ongeveer 2,08 euro per kilometer. Een zware goederentrein, met als lading bijvoorbeeld erts, kost aanzienlijk meer, namelijk ongeveer 3,18 euro per kilometer. Dat was in de oorspronkelijke plannen van ProRail ruim twee keer zoveel.
Railion is blij dat de tarieven omlaag zijn geschroefd, maar vindt die voor de allerzwaarste treinen nog steeds te hoog. „Nu betalen we nog 89 cent per kilometer, dat wordt straks 3,18 euro. Als we deze stijging doorberekenen aan onze klanten, verliezen we er een aantal", zei een woordvoerder. Het bedrijf is bang dat veel opdrachtgevers voor het schip of de vrachtwagen kiezen om hun goederen te vervoeren.