„Accijnsverhoging op sterke drank kost staat geld”
De regering houdt bij het veranderen van de accijns op drank ten onrechte geen rekening met consumentengedrag. Een poging om de staatskas te spekken door middel van een accijnsverhoging kan hierdoor tegengesteld uitwerken.
Dat zei Willem Vermeend, oud-staatssecretaris van Financiën en oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dinsdag tijdens een bijeenkomst die was georganiseerd door Bacardi Nederland.
Vermeend, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, bepleit dat de overheid voordat ze een accijnsverandering invoert, zich eerst goed informeert over de verwachte reactie van de consument. „Hierdoor kan een betere afweging worden gemaakt.”
Volgens Vermeend wordt er sinds de accijnsverhoging op gedistilleerde dranken per 1 januari 2003 niet minder drank verkocht, maar wijken consumenten massaal uit naar België en Duitsland of stappen ze over op een goedkoper alternatief zoals wijn. Hierdoor worden middenstanders in het Nederlandse deel van de grensstreek gedupeerd en loopt de schatkist tientallen miljoenen euro’s mis.