Binnenland

Minder geld voor zwarte scholen

Minister Van der Hoeven van Onderwijs mag de extra financiële middelen voor leerachterstanden op een andere manier verdelen. Zwarte scholen krijgen daardoor minder geld.

Redactie politiek
24 June 2005 09:55Gewijzigd op 14 November 2020 02:41

De Tweede Kamer gaat akkoord met dit nieuwe financieringssysteem, zo bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering. De afkomst van de leerling speelt vanaf 2007 niet langer een rol bij de verdeling van het extra geld. Het enige criterium zal het opleidingsniveau van de ouders zijn.

Op dit moment krijgen scholen voor leerlingen van wie de ouders op zijn hoogst vmbo hebben gevolgd, 25 procent extra financiering. Voor een leerling van allochtone afkomst krijgt de school 90 procent extra. Van der Hoeven vindt dit systeem, dat uit 1986 stamt, niet langer eerlijk. Veel allochtone ouders hebben middelbaar of hoger onderwijs gevolgd. Bovendien zijn er net zo veel autochtone leerlingen als allochtone leerlingen met een taalachterstand.

Het nieuwe bekostigingssysteem maakt geen onderscheid tussen autochtoon en allochtoon. Voor ieder kind van wie de ouders alleen basisonderwijs hebben gevolgd, krijgt de school meer dan het dubbele van de normale bekostiging. Voor leerlingen wier ouders een vmbo- diploma hebben, krijgt de school 30 procent extra. De nieuwe regeling geldt ook voor schipperskinderen. Op dit moment krijgt een school voor een schipperskind 40 procent extra.

Minister Van der Hoeven rekende de Kamer donderdag voor dat het nieuwe beleid geen desastreuze gevolgen heeft voor scholen die nu veel kinderen van allochtone afkomst hebben. De bewindsvrouw gaat deze scholen, die zich vooral in grote steden bevinden, tijdelijk compenseren. Ze gaan er daardoor gezamenlijk maximaal 1,5 miljoen euro op achteruit. De scholen in de grote steden denken dat ze 11 miljoen moeten inleveren.

Van der Hoeven betaalt de compensatie voor zwarte scholen uit het potje dat ze heeft gereserveerd voor taaltoetsen. De bewindsvrouw wilde aanvankelijk het niveau van de leerlingen meten door het houden van een taaltoets. De Tweede Kamer is daar fel op tegen omdat de toets bureaucratisch is en geen betrouwbare resultaten oplevert. Eerder deze week trok de bewindsvrouw dit onderdeel uit haar plan terug. Van der Hoeven wil nu eerst vier jaar gaan experimenteren met toetsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer