Opmars dvd-speler in Nederland
De dvd-speler is bezig met een opmars in Nederland. In 32 procent van de Nederlandse huishoudens staat er een en 14 procent wil er eentje kopen. Dat meldde vrijdag het onderzoeksbureau Multiscope, dat ruim duizend huishoudens ondervroeg.
Volgens E. de Quay van Multiscope is de dvd-speler „een absolute topper” in de categorieën mobiele telefonie, computer en internet. Daarbij zijn ook aanverwante apparaten en diensten, zoals cd-writers en de mobiele internetservice GPRS meegenomen. „In 2000 en 2001 behoorde de dvd-speler nog tot de kleine middenmoot”, vertelt De Quay. Multiscope wil met het jaarlijks terugkerende onderzoek de trends in Nederland volgen.
Volgens Multiscope is de stijgende populariteit van dvd-spelers te verklaren, doordat ze nagenoeg standaard worden bijgeleverd in nieuwe computers. Van de dvd-spelers die nu in huis staan, is 45 procent ingebouwd. Een jaar geleden was dat nog 37 procent.
Drie merken bezitten 65 procent van de markt. Sony is marktleider met een aandeel van 29 procent. Daarna komen Philips (22 procent) en Pioneer (14 procent). Panasonic, JVC, Kenwood, Akai en Samsung hebben een duidelijk geringer marktaandeel.
Vorig jaar gaven de huishoudens met een dvd-speler 358 miljoen euro uit aan audio- en video-dvd’s. Dat geld werd echter besteed door slechts de helft van de huishoudens. De Quay vermoedt dat onder meer de prijs van de dvd’s een rol speelt.