Omzet CSM lager na afstoten levensmiddelen
CSM heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar de netto-omzet met 67,2 miljoen euro (3,7 procent) zien dalen tot 1,73 miljard euro.
De daling is volgens het voedingsbedrijf toe te schrijven aan het afstoten van de levensmiddelenpoot. Die verkoop werd eind 2000 aangekondigd. Door het wegvallen van de levensmiddelentak, met merken als Hak en Honig, verloor de onderneming 134 miljoen aan omzet. Hiertegenover stonden de overnames van Socalbe, Carels en Besser, goed voor 50 miljoen euro extra omzet. De autonome omzetgroei noemde de onderneming met 1 procent „bescheiden.”
De nettowinst over het halfjaar dat afliep op 31 maart 2002, kwam uit op 72,6 miljoen euro. In de eerste helft van het vorige boekjaar resteerde nog een nettowinst van 369,4 miljoen euro, maar daarin was de opbrengst van de verkoop van diezelfde levensmiddelendivisie (301 miljoen euro) meegenomen.
Het bedrijf maakte de cijfers donderdag nabeurs bekend. CSM produceert bakkerijingrediënten, snoep en suiker. De directie houdt vast aan de eerdere voorspelling dat de winst over het hele jaar met ten minste 10 procent stijgt.
Om de winst te kunnen laten stijgen zei financieel directeur R. Hendriks in een toelichting dat meer overnames nodig zijn. Vooral in de bakkerij- en snoepbranche ziet hij mogelijkheden. Deze week nam het bedrijf voor 30 miljoen euro drie bedrijven in Portugal over. Zij produceren bakkerijingrediënten.
Bij het onderdeel bakkerijingrediënten Europa daalde de omzet licht tot 521,5 miljoen euro. CSM heeft een aantal niet-winstgevende onderdelen stopgezet. In de VS zag het bedrijf de omzet bij de bakkerijgrondstoffen nog met 0,5 procent stijgen tot 537,3 miljoen euro.
Bij de snoep steeg de netto-omzet veel sterker, met 13,5 procent tot 399,2 miljoen euro. Suiker zag de omzet licht stijgen tot 155,9 miljoen euro. Bij de biochemie (vooral melkzuur) klommen de verkopen met 18 procent.