Innovatieve asobak met milieuvriendelijk gezicht
De discussie over het bestaansrecht van de zogenaamde SUV (Sports Utility Vehicle) is amper verstomd of Lexus slaat terug met de RX 400h. Een heuse asobak met een milieuvriendelijk gezicht. Hoe geloofwaardig is deze Japanner?
De GroenLinks-fractie in de gemeenteraad van Nijmegen begon in het najaar van 2004 een debat dat de schijnwerpers van vrijwel alle media even op de stad richtte. Aanleiding was een door de raad aanvaarde motie van GroenLinks die het college opdroeg in het centrum een parkeerverbod voor terreinwagens in te stellen. Doel was de peperdure en brandstofverslindende SUV’s letterlijk een halt toe te roepen. Het verbod bleek uiteindelijk in strijd met de wetgeving, zodat de BMW’s X5 en Volvo’s XC90 ongehinderd de binnenstad van Nijmegen in konden zoeven, maar de toon was gezet. Het is in dat licht bezien opvallend dat Lexus juist in dit segment zijn eerste hybride auto introduceert.
Helemaal onbekend is Lexus niet met het fenomeen hybride auto’s. Moederconcern Toyota bouwt inmiddels de tweede generatie Prius, die dankzij de BPM-vrijstelling in Nederland een enorm succes is en het in Europa zelfs schopte tot auto van het jaar 2005. Het inzetten van deze technologie in andere modellen en segmenten was dan ook slechts een kwestie van tijd. Wie evenwel verwachtte dat de dure Lexus RX 400h eenzelfde belastingvoordeel ten deel viel, zal teleurgesteld zijn. De afmetingen en het gewicht van de auto sluiten hem uit van de regeling waarvan de Prius volop profiteert. Goed nieuws dus voor GroenLinks. De overheid loopt geen BPM-inkomsten mis op de verkopen van de RX 400h, die in Nederland vanaf 66.700 euro in de prijslijsten staat. Voor een meerprijs van 5500 euro krijgt de koper behalve meer vermogen en een lagere brandstofconsumptie duurzame voordelen als een 36 procent lagere emissie van schadelijke stoffen.
E-Four-systeem
In tegenstelling tot de Lexus RX300 is de RX 400h voorzien van twee elektromotoren, een benzinemotor, generator en een vermogensverdeler. Het Hybrid Synergy Drive-systeem voorziet in aandrijving van vier wielen. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen van de 200 kW/272 pk sterke 3,3 liter benzinemotor verdeeld via een vermogensverdeler om rechtstreeks de wielen en tegelijkertijd de generator aan te drijven. Op zijn beurt drijft de generator de twee elektromotoren -voor 123 kW/167 pk en achter 50 kW/68 pk- aan en wordt de accu opgeladen. Onder deze omstandigheden wordt de verdeling van het vermogen continu gecontroleerd en verdeeld tussen de benzinemotor en de elektromotoren.
Bijzonder is de elektrische vierwielaandrijving van de auto. Het zogenaamde E-Four-systeem is ontworpen om dezelfde prestaties te leveren als een conventioneel mechanisch 4x4-systeem. De auto kenmerkt zich, in tegenstelling tot de doorsnee SUV, dan ook niet door permanente vierwielaandrijving. Wanneer volstaan kan worden met tweewielaandrijving wordt de aandrijving van de achterwielen gestaakt. Een intelligente rekenunit bepaalt continu de inzet van het E-Four-systeem.
Een proefrit maakt duidelijk dat Lexus bijzonder goed werk heeft verricht. De synergie tussen de drie motoren en de elektronisch geregelde CVT automatische transmissie is perfect, zodat in de praktijk niets te merken is van het continu verdelen van de vraag naar vermogen over de verschillende motoren. Daarbij kan flink worden doorgereden: de RX 400h sprint in 7,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt op verzoek een topsnelheid van 200 km/u.
Geloofwaardig
Verder worden traditionele Lexus-waarden als een laag geluidsniveau en een hoge afwerkingstandaard door de RX 400h bevestigd. De Lexus RX 400h is een unieke auto die veel waardering verdient. De auto onderscheidt zich door innovatieve technologie die zeer bruikbaar en met besef van verantwoordelijkheidsgevoel voor het milieu is ingezet. Het maakt van de RX400h dan ook een geloofwaardige auto. Ondanks zijn uiterlijk.