NS brengt draadloos internet op station
Treinreizigers kunnen binnenkort tegen betaling draadloos internetten op dertig stations. Ze kunnen sinds dinsdag terecht op Utrecht-Centraal, de komende maanden volgen de andere stations.
De Nederlandse Spoorwegen werken hierbij samen met KPN. De bedrijven hopen dat later draadloos internet, het zogenoemde wifi, ook in de treinen beschikbaar komt.
„We willen de mogelijkheden voor onze reizigers verbreden”, aldus marketingdirecteur P. Smit van de NS. „We richten ons niet alleen op de zakelijke reiziger, maar ook op mensen die bijvoorbeeld de reisplanner willen raadplegen of die voor hun vermaak internet op willen.”
De NS-reizigers kunnen op de stations een kraskaart kopen met een code waarmee ze met hun laptop op internet kunnen inloggen. Ook kunnen ze met hun creditcard of via een telefoonnummer betalen. De kosten lopen uiteen van 5 euro voor een uur tot 30 euro voor een maand toegang. KPN hoopt dat zijn klanten ook gebruik gaan maken van internet op de stations.
Overal op de stations, dus ook op de perrons en in de stilstaande treinen, kunnen reizigers internet op. Zodra de trein echter wegrijdt, valt de verbinding weg. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk ook in rijdende treinen toegang tot het wereldwijde web aan te bieden, maar technisch blijkt dat ingewikkeld te zijn.
„We kunnen een treinstel perfect met draadloos internet uitrusten, maar voor duizenden treinstellen is dat lastiger”, zei M. Buitelaar, directeur consumentenzaken van telecombedrijf KPN. De komende maanden beginnen de NS en KPN een aantal proeven met internet in de trein.
KPN en de NS hebben hoge verwachtingen van het project. Buitelaar: „Het is een heel belangrijke stap. We denken dat het de doorbraak wordt voor wifi. Draadloos internet is bij uitstek geschikt voor treinvervoer.” Het gebruik van wifi op publiek terrein, in bijvoorbeeld hotels, is nu nog vrij bescheiden.
Ook het NS-personeel kan van wifi profiteren, lichtte Smit toe. Het is volgens hem makkelijker om conducteurs op de hoogte te houden van actuele reisinformatie. Bovendien kunnen personeelsleden zich via internet aanmelden voor hun dienst, wat een kostenbesparing voor het bedrijf oplevert.