EADS kampt met bestuurscrisis op luchtvaartshow
Het grootste Europese lucht- en ruimtevaartconcern, EADS, heeft maandag een streep gezet door de voor dinsdag aangekondigde persconferentie op de prestigieuze internationale luchtvaartshow op Le Bourget.
De reden was even duidelijk als pijnlijk. Het concern kampt al enige tijd met een bestuurscrisis en heeft nog steeds geen nieuwe topman.
De aandeelhouders van EADS liggen al een halfjaar met elkaar overhoop over de vraag wie het concern moet gaan leiden. Ook kunnen ze het niet eens worden over de nieuwe bestuursvoorzitter bij Airbus, een dochterbedrijf van EADS.
Het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler heeft 30 procent van de aandelen in handen, precies evenveel als het Franse Sogeade, dat op zijn beurt eigendom is van de Franse Staat en het concern Lagardère. Het Spaanse staatsbedrijf SEPI bezit 5,5 procent van EADS. De rest van de stukken, ruim 34 procent, is genoteerd aan de effectenbeurzen van Frankfurt, Parijs en Madrid.
De oorzaak van de impasse ligt bij de Fransman Noël Forgeard, die af zou willen van de dubbelhoofdige leiding van een Fransman en een Duitser en zelf het roer van EADS in handen zou willen nemen. De Franse president Jacques Chirac steunt Forgeard, maar DaimlerChrysler is dwars gaan liggen.
Momenteel wachten Forgeard en de Duitser Thomas Enders elk op hun benoeming als co-directeur. EADS wordt momenteel door de commissarissen bestuurd.
Op de achtergrond speelt een andere discussie tussen de aandeelhouders. Die gaat over de vraag of EADS een belangrijke toeleverancier moet overnemen, het Franse elektronicaconcern Thales, in Nederland eigenaar van Hollandse Signaalapparaten. Forgeard en Chirac zijn voor. DaimlerChrysler is tegen omdat bij een volledige inlijving de Fransen te veel macht binnen EADS zouden krijgen.