Economie

Ruim kwart vluchten Schiphol te laat weg

Ruim een kwart van de vluchten op Schiphol vertrok in het eerste kwartaal van dit jaar niet op tijd. Gemiddeld beliep de vertraging ruim drie kwartier.

ANP
15 May 2002 11:02Gewijzigd op 13 November 2020 23:34

Schiphol staat daarmee volgens de AEA, de overkoepelende organisatie van Europese luchtvaartmaatschappijen, in de topvijf van slechtst presterende luchthavens. Paris Charles de Gaulle (CDG) en London Heathrow voeren de ranglijst aan. Terwijl zij slechter presteerden dan in het vergelijkbare eerste kwartaal van 2001, deed Schiphol het beter.

Op de Parijse luchthaven steeg 28,5 procent van de vliegtuigen te laat op. In Londen ging het om 25,9 procent. De gemiddelde vertragingen waren met respectievelijk 39,7 en 38,2 minuten iets minder erg dan op Schiphol. Daar had 25,3 procent van de vluchten gemiddeld 47,9 minuten vertraging. Die vertraging ligt vooral aan de grondafhandeling, het weer en de infrastructuur, zoals de verkeersleiding.

In een reactie stelt Schiphol dat het in januari en februari veel last heeft gehad van storm. In maart verbeterde de situatie. Maart 2002 staat er wat punctualiteit betreft bij Schiphol op als de beste maand maart sinds 1996, aldus een woordvoerder.

Uit de gisteren bekendgemaakte gegevens van de AEA blijkt dat de situatie over het algemeen verbetert. Bijna eenvijfde (19,7 procent) van de Europese vluchten had in de eerste drie maanden meer dan een kwartier vertraging, vergeleken met bijna een kwart over heel 2001 en 21 procent in het eerste kwartaal van dat jaar.

Terwijl in januari en februari de verschillen niet groot waren, verbeterde de situatie in de maand maart sterk. Vorig jaar maart vertrok nog 26,1 procent van de vluchten te laat. Dat percentage was dit jaar 15,6, het beste resultaat in ruim vier jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer