Braziliaanse Duitser met prima prijs
Ooit maakte Volkswagen de Kever. Een nuchtere en eerlijke auto voor het volk. Met een prijskaartje voor de massa. Die tijden zijn lang voorbij. Wáren voorbij, liever gezegd. Met de Fox keert Volkswagen terug naar de positie van waaruit het concern ooit startte. Hoe kansrijk is die stap?
De conjunctuurbewegingen van de wereldeconomie missen hun uitwerking nooit. Ze grijpen in op de werkgelegenheid en op besteedbare inkomens. De economie op de belangrijke thuismarkt, Duitsland, hapert en ook elders in Europa houden consumenten de hand op de knip.
De nog altijd dalende autoverkopen spreken in dit verband duidelijke taal. Hetzelfde geldt voor de opleving van het onderste segment in de markt. Fiat doet fantastische zaken met de Panda. Toyota, Peugeot en Citroën debuteren met een nieuweling onder de 10 mille. Renault haalt de Roemeense Dacia Logan naar West-Europa. En Volkswagen? Volkswagen komt met de Fox als opvolger van de Lupo. De boodschap is simpel en helder. De Fox is veel auto voor weinig geld. Hij staat ook voor goedkope productie in Brazilië en voor een beperkte keuze. Maar hij is vooral een Volkswagen.
De Fox is in Nederland leverbaar met slechts drie verschillende motoren. Twee daarvan verbruiken benzine en de derde diesel. Naar verwachting zullen de benzinemotoren het leeuwendeel van de verkopen voor hun rekening nemen. De 55 pk sterke driecilinder Fox 1.2 staat in de prijslijst voor 9995 euro, waarbij stuurbekrachtiging dan niet is inbegrepen. De 70 pk leverende viercilinder Fox 1.4 heeft die voorziening wel. Met een prijs van 11.995 euro zal hij naar verwachting de populairste versie worden.
Zuinig
De beproefde Fox 1.4 TDI is slachtoffer van het heersende fiscale klimaat, waarin sprake is van een extra belastingafdracht voor dieselauto’s. Gezien de aanschafprijs van de Fox pakt die heffing extra zwaar uit, waardoor de auto feitelijk te duur is ten opzichte van de benzinevarianten.
Dat neemt echter niet weg dat de driecilinder diesel een aangename krachtbron is. De motor klinkt weliswaar als een echte driecilinder en daarmee een beetje goedkoop, maar snort desalniettemin soepel. Het maximumvermogen bedraagt 51 kW/70 pk, maar belangrijker is het maximumkoppel van 155 Nm dat tussen 1600 en 2800 tpm beschikbaar is.
De Fox 1.4 TDI heeft 14,7 seconden nodig voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 161 km/u. Geen geweldige cijfers maar deze Fox is in de praktijk een levendig baasje die met deze motor prima bediend is. Aan de pomp onderstreept de auto zijn gelijk. Gemiddeld verbruikte de Fox gedurende de testweek elke 18,1 kilometer een liter dieselolie.
Het weggedrag van de Fox is in orde. De Fox rijdt goed, maar is op dit onderdeel geen uitblinker. Ten opzichte van de Braziliaanse versies zijn de Europese versies op diverse onderdelen aangepast aan de voorkeuren van de Europese consument. Het resultaat is een behoorlijk strak sturende auto die een goede dosis comfort biedt. De compacte Volkswagen toont zich in bochten voorspelbaar en beheerst. De auto beschikt over een prettig schakelende vijfbak en ook de remmen functioneren prima.
In het interieur van de Fox valt een aantal zaken op. Allereerst is er de hoeveelheid binnenruimte die in deze klasse maatgevend is. De Volkswagen is relatief hoog, wat zich vooral vertaalt in een royale hoeveelheid hoofdruimte. De achterbank is in lengterichting verschuifbaar, waardoor achterpassagiers een prettige hoeveelheid beenruimte hebben. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 260 liter stukken groter dan die van de Volkswagen Lupo.
Het tweede is de hoge zit achter het stuur. Zelfs met de bestuurdersstoel in de laagste stand blijf je voor je gevoel op de bok zitten.
Aangename stoelen
Het derde dat opvalt is het keiharde kunststof dat Volkswagen voor het dashboard gebruikt. Bijzonder degelijk spul misschien, maar wat zachter aanvoelend materiaal zou de comfortbeleving zeker ten goede zijn gekomen. De stoelen zijn wel aangenaam. Ze zitten prettig en zijn goed vormgegeven. Het dashboard laat zich door de overzichtelijke indeling eenvoudig bedienen.
De Volkswagen Fox gaat zeker hoge ogen gooien. De auto is niet bijzonder gestileerd en rijdt evenmin super, maar hij is wel prima geprijsd gezien de kwaliteiten en de standaarduitrusting. Vooral de solide indruk die de auto maakt, gecombineerd met de hoeveelheid binnenruimte, maken van de Braziliaanse Volkswagen een sterke aanbieding. De Volkswagen Fox is met recht een volkswagen.
Volkswagen Fox
1.4 TDI
Techniek
Cilinderinhoud: 1422 cc; maximum vermogen: 51 kW/70 pk bij 4000 tpm; maximum koppel: 155 Nm bij 1600-2800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,7 seconden; topsnelheid: 161 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3828 mm; breedte: 1660 mm; hoogte: 1544 mm; wielbasis: 2465 mm; gewicht: 1060 kilogram; inhoud bagageruimte: 260-1016 liter; brandstoftank: 45 liter; Volkswagen Fox 1.2 Trendline: 9.995 euro; Volkswagen Fox 1.4 TDI Trendline: 14.995 euro
Waardering
Plus: binnenruimte, verbruik
Min: prijs dieselversie
Alternatieven
Citroën C2 1.4 HDi Ligne Séduction:
16.090 euro
Leuke auto met een fijne krachtbron onder de motorkap. Rijdt en stuurt het strakst van dit kwartetje.
Fiat Panda 1.3 MultiJet 16V:
13.995 euro
Slimme auto met vijf portieren. De 1.3 MultiJet Dieselmotor is een prachtige machine. De compacte Italiaan is daarnaast scherp geprijsd.
Hyundai Getz 1.5 CRDi 3d Dynamic: 15.795 euro
Qua omvang is de Getz de meest volwassen auto. Goede uitrusting en scherpe prijs. Prima diesel ook.