Commissie buigt zich over geschil met makelaar
Huizenkopers die ontevreden zijn over het geleverde werk van hun makelaar kunnen vanaf 2006 met hun klacht aankloppen bij de Geschillencommissie Makelaardij.
De Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en brancheorganisatie VBO Makelaar besloten donderdag tot de oprichting van de onafhankelijke commissie. Tussen makelaars en huizenkopers bestaan nog wel eens meningsverschillen over de hoogte van het makelaarsloon -de courtage- of de kwaliteit van het geleverde werk. Tot nu toe kunnen consumenten deze kwesties alleen bij de rechteraankaarten.
Met de nieuwe geschillencommissie krijgen de makelaarsklanten een „laagdrempelig, snel en goedkoop” alternatief voor deze rechtsgang, legt J. Nijgh van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) uit. De stichting kent al geschillencommissies voor bijvoorbeeld de reissector, energiebedrijven en de installatiebranche.
De nieuwe commissie zal zich buigen over zaken tot 10.000 euro. „Een zekere beperking om ervaring op te doen, maar wel een verantwoorde afbakening”, aldus Nijgh. De inschatting is immers dat negen op de tien zaken binnen dat kader vallen.
Naast een jurist zullen de makelaars- en consumentenorganisaties ieder een commissielid voordragen. Het SGC-bestuur benoemt de leden, zodat de onafhankelijkheid gewaarborgd is. De huizenkoper en makelaar zijn gebonden aan de uitspraak die de geschillencommissie doet. Volgens Nijgh kan de makelaardij de uitspraken gebruiken in de praktijk om herhaling van kwesties te voorkomen.