Plezierige kompaan met kleine foutjes

Een kleine vijftien jaar geleden werd de autowereld opgeschrikt door de komst van Lexus. De vijf letters stonden voor superieure kwaliteit en betrouwbaarheid. Voor verfijning en comfort.

3 June 2005 08:06Gewijzigd op 14 November 2020 02:37
De Lexus GS 300 ziet er sportiever uit dan hij rijdt. De Japanner is comfortabel geveerd, maar wat meer dan wenselijk gevoelig voor korte oneffenheden in het wegdek. Foto’s RD, Anton Dommerholt
De Lexus GS 300 ziet er sportiever uit dan hij rijdt. De Japanner is comfortabel geveerd, maar wat meer dan wenselijk gevoelig voor korte oneffenheden in het wegdek. Foto’s RD, Anton Dommerholt

Inmiddels is de merknaam gevestigd en heeft Lexus stevige groeiambities wereldkundig gemaakt. Het beoogde succes moet onder meer gebracht worden door de nieuwe GS 300. Reden genoeg om de nieuweling eens de maat te nemen.

Toyota verdient bewondering. De Japanse fabrikant heeft de afgelopen jaren de juiste toon weten te vinden in de volumemarkt en een aanzienlijke groei weten te realiseren in een markt die op z’n minst turbulent genoemd mag worden. Verder is er respect voor de moed om de aanval in te zetten op de onbetwist gewaande posities van zogenaamde premiummerken als Mercedes, Jaguar en BMW.

Pakweg vijftien jaar geleden viel Toyota de markt binnen met de Lexus LS 400, een superieur afgewerkte toplimousine die onder een nieuwe merknaam op de weg verscheen. Daarna kwam het, behalve op het zorgvuldig uitbouwen van merknaam en een modelrange, vooral aan op noeste arbeid en taai geduld. Inmiddels meent Lexus dat het moment voor stevige groei is aangebroken, waarbij de merkwaarde gekapitaliseerd kan worden.

Daartoe wordt niet alleen het distributienetwerk flink uitgebreid. Ook de vervanging van de GS-serie en later dit jaar de IS-serie, alsmede het debuut van een dieselmotor in een Lexus, moeten een flinke steen bijdragen aan de beoogde afzettoename. Uiteraard met behoud van typische merkwaarden zoals topklassekwaliteit, betrouwbaarheid en een hoge servicestandaard.

Sportief en elegant
De nieuwe Lexus-GS-serie is een fraaie verschijning. De auto oogt typisch Japans, maar dat is al jaren geen synoniem meer voor saai, behoudend of anoniem. De GS maakt een uitgesproken indruk, waarbij vooral de voorzijde kracht en dynamiek uitstraalt. De opvallende aflopende daklijn oogt sportief en elegant tegelijk. Er zit vaart in het ontwerp, terwijl fraaie chroomaccenten distinctie benadrukken.

Lexus levert in de GS twee motoren, waarvan de 283 pk sterke 4,3 liter achtcilinder in de GS 430 een bekende is. De 3,0 liter zescilinder in het vooronder van de beproefde GS 300 is daarentegen helemaal nieuw en zal naar verwachting in de meerderheid van de hier te lande verkochte GS’en zijn diensten bewijzen. Het is een prachtige machine die gekenmerkt wordt door directe brandstofinspuiting, zes cilinders en 24 kleppen die voorzien zijn van een systeem voor variabele kleptiming. De krachtbron voldoet niet alleen aan de strengste emissienormen, maar springt met een gemiddelde consumptie van 1 op 9,5 voor dit slag auto’s bescheiden om met brandstof.

Minder terughoudend is de Lexus in het leveren van andere prestaties. De 183 kW/249 pk sterke zescilinder voorziet in een snelste tijd van 7,2 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt op verzoek door tot een topsnelheid van 240 km/u. Belangrijker nog is de karakteristiek van de machinerie. De motor laat zich kennen als een fijne, soepele en vooral stille kracht. Met de eveneens uitstekende zestraps automatische transmissie vormt de nieuwe motor dan ook een uitgelezen duo.

De Lexus GS 300 is eerst en vooral een comfortabele auto met wat scherpe kantjes. De auto ziet er daarom sportiever uit dan hij rijdt. De Japanner is comfortabel geveerd, maar wat meer dan wenselijk gevoelig voor korte oneffenheden in het wegdek. Lexus lijkt zowel comfort als dynamiek in het onderstel te hebben willen verenigen, maar de combinatie ervan is niet overtuigend. De BMW-5-serie en de Mercedes-E-klasse zijn op dit front uitgesprokener.

Dat neemt niet weg dat de Japanner een zeer plezierige kompaan voor korte en lange afstanden is. In bochten toont de auto zich stabiel en beheerst. De prettige stuurinrichting draagt hieraan stevig bij.

Krappe kant
Het koetswerk van de Lexus GS oogt spannender dan de binnenzijde van de auto. Zwarte kunststofpanelen zetten de toon. Midden in het dashboard is een enorm touchscreen geplaatst, waarmee de functies van het navigatiesysteem, de geluidsinstallatie en de klimaatregeling bediend kunnen worden.

De Lexus is tamelijk overzichtelijk ingedeeld, maar de knoppen voor het instellen van de buitenspiegels zijn nergens te bekennen. Die blijken uiteindelijk achter een klepje schuil te gaan, waar nog een aantal functietoetsen ondergebracht is. Vermeldenswaardig zijn de fraaie klokken die met zogenaamde ECD-technologie (Electro Chromatic Device) een transparante en hightech indruk maken.

Minder enthousiasme weten de gebruikte materialen op te roepen. De kunststoffen waaruit het dashboard is opgetrokken, zijn niet van een zeer hoogwaardige soort. Erger zijn echter de onvolkomenheden in de afwerking, zoals de integratie van de middenkolom in het dashboard. De naad sluit niet strak aan, wat zich niet verhoudt tot het veelbezongen Lexus-aspiratieniveau ten aanzien van kwaliteit. Ruimte is er voldoende in de nieuwe Lexus, zowel voorin als achterin. De bagageruimte is met een inhoud van 430 liter echter aan de krappe kant voor dit segment.

De nieuwe Lexus GS 300 is een fraaie auto die een complete uitrusting combineert met een goed gecalculeerde prijsstelling. Kansen volop, zou je denken. Feit is echter dat de nieuwe Lexus een zeer goede, maar geen verbluffende indruk maakt. Ten aanzien van de mate van afwerking geldt zelfs dat de ambities van weleer niet hebben geleid tot het verzetten van de bakens. En dat is vreemd. Juist aan de vooravond van een substantiële groeistrategie zou je verwachten dat Lexus alles op alles gezet zou hebben om de concurrentie overtuigend op achterstand te zetten. Dat is jammer genoeg niet gebeurd. Het maakt de nieuwe Lexus GS 300 niet minder welkom. Wel minder overtuigend.

Lexus GS 300

Waardering

  • comfort, motor, transmissie
  • demping

Techniek

Cilinderinhoud: 2995 cc; maximumvermogen: 183 kW/249 pk bij 6200 tpm; maximumkoppel: 310 Nm bij 3500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 7,2 seconden; topsnelheid: 240 km/u.

Maten, gewichten en prijs

Lengte: 4825 mm; breedte: 1845 mm; hoogte: 1820 mm; wielbasis: 2850 mm; gewicht: 1595 kilogram; inhoud bagageruimte: 430 liter; inhoud brandstoftank: 71 liter; Lexus GS 300 Business: 57.350 euro; Lexus GS 300 Executive: 65.100 euro.

Alternatieven

Audi A6 3.2 FSI Multitronic: 58.790 euro

Net als de Lexus een opvallende, maar elegante verschijning. Beschikt over een moderne krachtbron die de dikste spierballen kan tonen. Enige voorwielaandrijver. En verder de langste en de grootste achterin.

BMW 525i Sedan Executive: 58.125 euro

Onze keus. En de keus van eenieder die de meest dynamische auto wenst. Fijne nieuwe zespitter onder de kap, die als 530i nog een streep verder komt.

Mercedes E280 Elegance: 61.610 euro

De oudste en meest veilig gestileerde te midden van de aanwezigen in deze test. Dat neemt niet weg dat de E-klasse nog altijd een toonaangevende auto in het segment is. Onlangs werd de E240 afgelost door de veel sterkere E280.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer