Imposante verschijning met enorme kofferbak
Een lengte van bijna 5 meter en een opvallend uiterlijk maken de nieuwe Audi A6 Avant tot een niet te missen verschijning. De echte kracht zit echter binnen. Behalve imposant is de A6 Avant vooral erg ruim.
De nieuwe Audi A6 Avant ziet er mooi uit. Ondanks de kloeke buitenmaten is de auto allesbehalve lomp. De moderne en strakke Audi-looks staan de auto goed. De A6 Avant oogt elegant en gebalanceerd. Velen zullen hem mooier vinden dan de A6 Sedan waarvan hij is afgeleid. Ten opzichte van zijn voorganger is de Audi A6 Avant bijna 10 centimeter gegroeid. Was bij de eerste generatie A6 Avant functie ondergeschikt aan vorm, bij de derde generatie is er beduidend meer aandacht voor functionaliteit geweest. Overigens zonder daarbij de styling tekort te doen. Een stationwagon wordt immers voornamelijk aangeschaft door mensen die aan de bagageruimte van een sedan niet genoeg hebben, hoewel er ook talloze kopers zijn die de stationwagonvariant gewoon mooier vinden.
De nieuwe A6 Avant bedient beide doelgroepen. Vooral de 565 liter bagageruimte maakt indruk. Het ruim is mooi van vorm en naar Audi-gewoonte uitstekend afgewerkt. Standaard zijn er twee rails gemonteerd, waaraan een fixeerset bevestigd kan worden. Deze bestaat uit een aluminium telescoopstang en een bevestigingsgordel waarmee de bagageruimte variabel kan worden ingedeeld en waarmee voorwerpen kunnen worden vastgezet.
Fietsenhouder
Onder de vlakke laadvloer bevindt zich een opbergbak met een kunststof afwerking, waarin vuile spullen kunnen worden opgeborgen zonder onuitwisbare sporen op de bekleding achter te laten. Optioneel kan in deze bak zelfs een fietsenhouder worden gemonteerd die geschikt is voor het veilige vervoer van maximaal twee fietsen. Dat geeft wel aan hoe groot de A6 Avant is. Met het neerklappen van de achterbank kan de bagageruimte tot 1660 liter worden uitgebreid. Enkel de Mercedes-Benz E-Klasse Combi overklast de Audi A6 Avant op dit onderdeel.
Ander nieuws betreft de komst van de nieuwe 2,7 liter direct ingespoten common rail turbodiesel onder de motorkap van de A6. Tot voor kort hadden dieselaars slechts de keuze uit een 140 pk sterke 2,0 liter viercilinder en een 225 pk leverende 3,0 liter zescilinder die altijd in combinatie met vierwielaandrijving geleverd werd. Tussen die twee versies zat een gigantisch prijsverschil van 13.800 euro. Er was dus ruimte genoeg voor een derde dieselvariant. Dat is de 2,7 liter zescilinder geworden, die is afgeleid van de sterkere 3.0 TDI. Leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbak en binnen afzienbare tijd ook met automatische zestraps transmissie. Standaard met voorwielaandrijving maar ook als Quattro. De A6 2.7 TDI is kortom een welkome aanvulling. De machine levert een maximumvermogen van 132 kW/180 pk en een maximumkoppel van 380 Nm. Een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/u geven weinig reden tot klagen.
Er is dan ook veel voor te zeggen om de meerprijs voor de 3.0 TDI aan te wenden om de standaarduitrusting van een 2.7 TDI aan te vullen met een navigatiesysteem en lederen bekleding, om maar eens twee voorbeelden uit de uitgebreide optielijst te noemen. Feit is namelijk dat de 2.7 TDI, net als zijn grotere broer, een bijzonder mooie en soepele krachtbron is, die ook in combinatie met een handbak een uitstekende indruk maakt.
Prijsvoordeel
De nieuwe Audi A6 Avant is een indrukwekkende auto. Hij ziet er fantastisch uit, beschikt over een topklasse afwerking en is lekker groot. Hij neemt het op tegen de Mercedes-Benz E-klasse Combi en de BMW-5-serie Touring. De eerste is groter dan de Audi, de tweede beschikt over nog betere onderstelkwaliteiten, maar beide leggen te weinig gewicht in de schaal om de paar duizend euro prijsvoordeel van de Audi A6 te kunnen compenseren. De prijslijst begint bij 46.690 euro. De A6 2.7 TDI Avant wisselt voor 53.290 euro van eigenaar.