Economie

KPN introduceert internetbellen voor consument

Consumenten kunnen voortaan ook bij KPN terecht om te bellen via internet, het zogeheten Voice over Internet Protocol (VoIP).

ANP
25 May 2005 13:08Gewijzigd op 14 November 2020 02:35

Met InternetPlusBellen kunnen consumenten onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland en onbeperkt snel internetten (via een ADSL-internetverbinding), meldde het telecomconcern woensdag.

Abonnementen kosten vanaf 34,95 euro per maand en zijn in vier verschillende varianten beschikbaar (Go, Lite, Basic en Extra), afhankelijk van de gewenste internetsnelheid. Met bellen via het internetprotocol houden consumenten hun eigen nummer en telefoon.

Bellen via internet is een snelgroeiende markt. Dat komt omdat VoIP goedkoper is dan gewone telefonie en gebruikmaakt van bestaande netwerken.

Later dit jaar komt KPN voor de internetaanbieders XS4ALL, Planet Internet en Het Net eveneens met een VoIP-abonnement. De drie providers zijn dochterbedrijven van het telecomconcern.

Concurrenten van KPN, zoals UPC, Versatel en Tiscali, bieden consumenten al langer VoIP aan. KPN zegt met de introductie gewacht te hebben omdat ze een gedegen product in de markt wilden zetten. Volgens een woordvoerder hebben concurrenten veel te kampen gehad met technische problemen met VoIP.

KPN verwacht dat uiteindelijk iedereen zal overstappen van vaste telefonie naar het internetbellen, omdat VoIP kan worden uitgebreid met extra’s zoals videobellen en internetdiensten biedt zoals e-mail. Harde doelstellingen voor dit jaar heeft KPN niet. Vooralsnog rekent het telecomconcern op „10.000 tot 100.000" overstappers, aldus de woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer