Economie

CWI’s lukt het niet om werklozen te bemiddelen

De CWI’s, de Centra voor Werk en Inkomen, doen het slechter dan de vroegere arbeidsbureaus bij bemiddeling naar nieuwe banen. De dienstverlening faalt en veel werkgevers zijn ontevreden.

Redactie economie
25 May 2005 10:15Gewijzigd op 14 November 2020 02:35

Dat meldt dagblad Trouw woensdagochtend. Volgens het bericht is het aantal vacatures dat via de CWI’s wordt vervuld sinds de afschaffing van de arbeidsbureaus in 2001 dramatisch is gedaald Toen werden nog minstens vijf op de tien vacatures via arbeidsbureaus vervuld. Dat is nu veel minder. Als een werkgever banen aanbiedt via het CWI krijgt hij vaak te maken met ongeschikte sollicitanten.

Uit een nog niet openbaar gemaakt rapport van onderzoeksbureau Ecorys uit Rotterdam zou blijken dat 40 procent van de werkgevers ”ontevreden” tot ”zeer ontevreden” is over de dienstverlening van de Centra voor Werk en Inkomen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen.

Bij de arbeidsbureaus was vijf jaar geleden nog maar 4 procent ontevreden over de dienstverlening. Een groot deel van de werkgevers zegt voortaan niet meer vacatures bij het CWI te zullen melden. Uitzendbureaus en reïntegratiebedrijven maken ook vrijwel geen gebruik van de vacatures of de werkzoekenden die bij het CWI zijn ingeschreven.

De Centra voor Werk en Inkomen (CWI) kunnen meer werklozen aan een baan helpen als ze hun oor te luister leggen bij werkgevers. Dat heeft de coördinator sociaal beleid van MKB-Nederland, A. van Delft, vanmorgen gezegd in een reactie op het Trouw-bericht. Hij kent de resultaten van het onderzoek van Ecorys. Volgens Van Delft blijken de zwakke prestaties van het CWI bovendien uit de ervaringen die zijn opgedaan met het minderhedenproject onder leiding van oud-MKB-voorzitter De Boer.

De centra voor Werk en Inkomen richten zich bij de uitvoering van hun werkzaamheden vooral op de werkzoekende en gaan ervan uit dat de werkgevers er zelf met de computer wel uitkomen als ze een vacature willen invullen. Bij het minderhedenproject bleek de aanpak met consulenten, die actief de werkgevers benaderen, succesvol, aldus Van Delft.

Het alleen maar inschrijven van de vacatures is bij de oprichting van de CWI’s een doelbewuste keuze van de politiek geweest. De Tweede Kamer vond destijds dat bemiddeling een minder belangrijke taak was voor de CWI’s. Veel bemiddelaars van de arbeidsbureaus zijn indertijd vertrokken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer