Occulte machten
Het is opvallend hoeveel er de laatste weken, ook in deze krant, geschreven wordt over occulte machten. Zomaar een handjevol onderwerpen:
Deze machten gaan schuil achter volksfeesten zoals het Amerikaanse Halloween. In de vermomming van oosterse godsdiensten worden tekenen opgericht op de hoogten in Nederland, zoals de mandala in een toren in Amersfoort. Openlijk treden moderne medicijnmannen en -vrouwen op als medium in de naam van een in reeds in de Middeleeuwen overleden persoon. Moderne wichelroedemetingen moeten uitmaken of veevoer van de juiste samenstelling is. De kinderboekenweek heeft als thema ”De Toveracademie”.
Met de ontzuiling van onze samenleving en de snel toenemende ontkerkelijking ontstaat een vacuüm, dat opgevuld wordt door religieus getinte ervaringen die hun oorsprong vinden in het rijk van de satan. Er zijn momenteel zorginstellingen waar zogenaamde mantra’s, gebeden tot occulte machten, worden afgespeeld zodat de (gehandicapte) bewoners rustiger worden.
Als een fijn garen spint satan zijn web om ons heen. Dat gebeurt ook via de zorg voor de gezondheid. Waar zijn mensen kwetsbaarder dan op het terrein van de gezondheid van lijf en leden? Angstvallig wordt geprobeerd de grens tussen kruidengeneeskunde en homeopathie vaag te houden.
Natuurlijk is er op zichzelf niets mis met kruidengeneeskunde. Immers, vrijwel het gehele hedendaagse arsenaal aan geneesmiddelen is direct of indirect gebaseerd op een middel uit de kruidengeneeskunde. Veelal zijn deze hedendaagse geneesmiddelen zuiverder en krachtiger, is de werkzaamheid beter en vertonen ze minder bijwerkingen dan de kruiden.
Het gevaar zit in de homeopathische middelen, die niet altijd zijn te onderscheiden van kruidenmiddelen. Er is geen wezenlijk onderscheid met acupunctuur, magnetisme of voetzoolreflextherapie.
De indruk bestaat helaas dat in reformatorische kring bovengemiddeld veel mensen gebruikmaken van de diensten van een homeopaat, zonder zich rekenschap te geven van de gevaarlijke kanten die homeopatie kan hebben voor de geestelijke gezondheid.
Het is zeker niet denkbeeldig dat het gebruik van homeopathie en van homeopathische middelen leidt tot een vorm van occulte belasting. Dit kan zich uiten in een scala van symptomen, variërend van depressieve gevoelens tot zelfmoordneigingen.
Het is heel gemakkelijk om te wijzen op de occulte gevaren die Nederland in het algemeen en de reformatorische gezindte in het bijzonder bedreigen. Vaak wordt gewezen op de laaghangende oordelen en op de (voor onze waarneming) geringe werking van de Geest. Maar het volk Israël ontving alleen een zegen wanneer het zelf alle vormen van afgoderij radicaal de deur wees.
Hoe radicaal is het reformatorische volksdeel? Wordt alles wat riekt naar afgoderij weggedaan? Vaak wordt terecht gewezen op verderfelijke spellen, dvd’s, muziek, internetsites, et cetera. Maar wordt ook de homeopathie de deur gewezen?
De associatie met het koninkrijk van Juda dringt zich hierbij op. Worden de denkbeeldige hoogten van de reformatorische gezindte weggenomen of blijven de bewoners van de ”bible belt” hun tovenaren bezoeken?
Toch is er geen reden om in mineur te eindigen. Voor lichamelijk zieken, mensen met psychische noden, voor mensen die occult belast zijn en voor alle andere mensen klinkt het loflied in Psalm 147:2 (berijmd):
Hij heelt gebrokenen van harte
En Hij verbindt z’in hunne smarten
Die, in hun zonden en ellenden
Tot Hem zich ter genezing wenden.
Dr. J. Bart, arts in het Universitair Medisch Centrum Groningen