Protest tegen voetbalspotje afgewezen
De 213 klachten over een reclamespot van telecombedrijf Versatel waarin de „hand van God” de bal na een schot van een speler van voetbalclub Feyenoord het doel in duwt, zijn door de Reclame Code Commissie ongegrond verklaard. Ze vindt niet dat de reclame nodeloos kwetsend is of in strijd zou zijn met de goede smaak.
Volgens de commissie is het spotje niet anders op te vatten dan „als een uiting van verbazing dat er wordt gescoord. Daarbij wordt op humoristisch bedoelde wijze een hand in beeld gebracht die de bal in het doel tikt. Hoezeer er ook verschillend kan worden gedacht over het beoogde grappige effect ervan, de commissie acht de uiting niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.”
De commissie denkt dat het mogelijk is dat de zinsnede „hand van God” door veel kijkers in verband wordt gebracht met de gelijkluidende reactie van de Argentijnse voetballer Maradonna na zijn omstreden doelpunt tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 1986.
Een van de klagers die door de commissie is gehoord, is Bernardo van Olst uit Hilversum. „Als voetballiefhebber snap ik het spotje, maar bij mij staat het geloof op de eerste plaats. Daarom vind ik het voor de 3,5 miljoen gelovigen in Nederland nodeloos kwetsend.” Van Olst voelt zich begrepen door de commissie, maar noemt de uitspraak toch teleurstellend. „Die is voor mij een duidelijk teken aan de wand dat we als christenen nog maar een kleine minderheid vormen.”
Naast de binnengekomen klachten bood de ChristenUnie vorige week dinsdag 1100 handtekeningen aan uit protest. De commissie is ook daar niet van onder de indruk. „Het aantal tegen een reclame-uiting ingediende klachten en het feit dat een klager veel adhesiebetuigingen heeft ontvangen, is niet bepalend voor de vraag of de reclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Bij de beantwoording van de vraag of iets in strijd is met de goede smaak en/of nodeloos kwetsend is, stelt de commissie zich terughoudend op gezien het subjectieve karakter van deze criteria.”
Directeur R. van de Poll van de Bond tegen het vloeken is „verbaasd en teleurgesteld” over het oordeel van de Reclame Code Commissie. Voor het eerst sinds lange tijd stapte de bond weer naar de commissie. „Meestal komen we er met de tegenpartij via informeel overleg uit. Als we al naar de Reclame Code Commissie stapten, kregen we in meer dan driekwart van de gevallen gelijk. Je klaagt niet zomaar bij de commissie.”
Afgaande op zijn jarenlange ervaring ging Van de Poll ervan uit dat deze klacht zou worden overgenomen. „Al is het dan in de ogen van de commissie niet in strijd met de goede smaak, dan kan ze toch zeggen dat het spotje nodeloos kwetsend is. Zo’n uitspraak deed ze in soortgelijke gevallen eerder wel. Je kunt niet met een grote boog om zo veel ingediende klachten heenlopen. Deze uitspraak is een trendbreuk.”
„Wij zijn verheugd over de uitspraak van de commissie”, laat woordvoerster C. van Doorn van Versatel weten. „We vinden het vervelend dat er zo veel klachten zijn binnengekomen, want we willen geen mensen kwetsen. Maar we vinden zelf ook dat we geen grens hebben overschreden.” Of de commercial nog op tv komt, is onzeker. „Voorlopig even niet, omdat we eerst met andere reclame-uitingen komen, maar wellicht later.”
Bij de Reclame Code Commissie was niemand beschikbaar voor een toelichting op de uitspraak.