NS voert omstreden boetebeleid in
Ondanks heftige kritiek van het personeel en consumentenorganisaties voeren de Nederlandse Spoorwegen per 1 oktober een nieuw boetebeleid in.
Elke betrapte treinreiziger zonder kaartje moet dan een boete van 35 euro betalen. Nu kan een passagier nog een kaartje bij de conducteur kopen tegen een iets hoger tarief dan op het station.
Het strenge beleid geldt ook voor iemand die geen kaartje kon kopen, omdat het automaat kapot was of omdat hij te laat was. Reizigers die met een geldige reden zonder vervoerbewijs in de trein zaten, kunnen achteraf wel de boete kwijt laten schelden, aldus de NS woensdag.
Volgens de NS stapt een kleine groep mensen in de trein zonder kaartje in de hoop gratis te kunnen reizen. Dit kost het bedrijf jaarlijks enkele miljoenen euro’s. Bovendien zorgen zwartrijders voor ergernissen bij andere klanten en zijn ze verantwoordelijk voor veel van de incidenten in de trein, aldus de NS.
De consumentenorganisaties vinden dat de NS notoire zwartrijders en goedwillende reizigers niet over een kam mag scheren. „De NS slingert straks onschuldigen op de bon”, liet reizigersvereniging Rover eerder weten. Als iemand met een geldige reden zonder kaartje in de trein zit, moet hij via een smeekbede aan het hoofdkantoor proberen het boetegeld terug te krijgen, aldus Rover. De NS stelt dat de kaartautomaten in 99 procent van de gevallen werken.
De machinisten en conducteurs van de NS vrezen extra agressie. Ook goedwillende reizigers kunnen straks boos worden, omdat ze een boete moeten betalen. Vooral conducteurs zien de bui al hangen. Op steun van de spoorwegpolitie rekenen de NS’ers niet, aldus de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs.
Een woordvoeder van de spoorwegpolitie noemt een toename in agressiviteit „koffiedik kijken”. „Er kan tijdig op ingespeeld worden voordat het nieuwe boetesysteem ingaat”. Wel verzekert hij dat vanaf 1 oktober de spoorwegpolitie assistentie zal verlenen aan al het NS-personeel bij incidenten die met zwartrijden te maken hebben. „Er zal een maximale inzet zijn van de spoorwegpolitie en die zal probleemgericht zijn”.