„Platform-Nouwen pakt files te traag aan”
De invoering van een kilometerheffing vanaf 2009 op vier tot zes knelpunten is onaanvaardbaar voor de verladersorganisatie EVO. Daarmee staat deze belangenclub lijnrecht tegenover de werkgroep-Nouwen, die dinsdagavond een akkoord heeft gesloten over een geleidelijke invoering van de kilometerheffing.
De opbrengst van de tol wordt gebruikt voor het opheffen van de knelpunten. Dat vindt EVO een prima idee. Maar de vier tot zes locaties die de werkgroep wil aanpakken, is in de ogen van de verladersorganisatie veel te weinig. Het aantal files groeit alleen maar en is in 2009 waarschijnlijk aanzienlijk toegenomen, aldus EVO woensdag. Een landelijke heffing voorziet Nouwen pas vanaf 2012 of 2014.
EVO is bovendien bang dat een beperkte heffing uiteindelijk leidt tot een lappendeken aan verschillende tolsystemen. De kosten van zo’n systeem zijn „duizelingwekkend”.
EVO, dat de opdrachtgevers van de vervoerders vertegenwoordigt, ziet veel meer in een tijdelijke verhoging van de dieselaccijns. Dan komt er snel geld vrij dat in de infrastructuur kan worden gestopt. De verladersorganisatie hoort niet tot de werkgroep-Nouwen. Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenvereniging van de vervoerders, is er wel onderdeel van. Een woordvoerder benadrukte woensdag dat TLN zich kan vinden in het akkoord. „Onze insteek is 100 procent overgenomen”.