Unilever ziet omzet en winst stijgen
Het voedings- en wasmiddelenbedrijf Unilever heeft in het eerste kwartaal de omzet en de winst zien stijgen. De omzet klom ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met 2 procent tot 9,27 miljard euro en de bedrijfswinst steeg met 8 procent tot 1,42 miljard euro.
De nettowinst kwam uit op een bedrag van 981 miljoen euro. Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, maakte de onderneming vrijdag bekend. De cijfers zijn beter dan verwacht.
Volgens topman P. Cescau, die begin dit jaar A. Burgmans opvolgde, boekt het bedrijf vooruitgang met de plannen om de omzet te verbeteren. „Ik vind het bemoedigend dat we twee kwartalen achter elkaar zijn gegroeid en dat onze marktaandelen over het geheel genomen stabiliseren.”
Het bedrijf verwacht dat de marktomstandigheden de komende maanden moeilijk blijven. „De marges blijven onder druk staan door hogere inkoopkosten”, denkt Cescau. „In opkomende markten waren de prestaties beter en daar zijn de vooruitzichten rooskleuriger.”
Unilever wil zich de komende maanden concentreren op herstel van de groei in Europa en de lancering van nieuwe producten die bijdragen aan de vitaliteit van consumenten.
Het bedrijf heeft het vooral in Europa moeilijk. Door de hevige concurrentie tussen supermarkten en de fabrikanten onderling staan de prijzen onder druk. Het eerste kwartaal van 2005 had vijf dagen extra ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Als dat effect eruit wordt gelaten, daalden de onderliggende verkopen van Unilever in West-Europa met 2 procent.
In Groot-Brittannië had Unilever het moeilijk in de persoonlijke en huishoudelijke verzorging. Het bedrijf verloor marktaandeel. Maatregelen en de lancering van meer nieuwe producten moeten verbeteringen brengen.
Elders in Europa waren de resultaten wisselend. In Frankrijk bleven de verkopen van persoonlijke en huishoudelijke verzorging op peil, maar waren er problemen bij de voedingsmiddelen. In Oost-Europa ging het goed in alle categorieën.