Economie

Sleutelen met het Woord als kompas

Voor de wal ligt een rijtje schepen. Een vrachtschip, een passagiersschip, een bunkerbootje en een sleepbootje. Alle met een mankement aan de motor. Teus Vlot uit Sliedrecht draait er zijn hand niet voor om. „Alles wat ruikt naar diesel repareren wij.” Een maritieme ondernemer in de wereld van scheepsmotoren, keerkoppelingen, generatoren en krukassen. Met het Woord als kompas.

6 May 2002 09:02Gewijzigd op 13 November 2020 23:33
SLIEDRECHT - Teus Vlot sleutelt in Sliedrecht dagelijks aan scheepmotoren. Zijn hond Coen houdt daarbij toezicht. De maritieme ondernemer houdt er rekening mee dat hij steeds meer te maken krijgt met verzoeken om zondags te werken. „Ik hoop wijsheid te kr
SLIEDRECHT - Teus Vlot sleutelt in Sliedrecht dagelijks aan scheepmotoren. Zijn hond Coen houdt daarbij toezicht. De maritieme ondernemer houdt er rekening mee dat hij steeds meer te maken krijgt met verzoeken om zondags te werken. „Ik hoop wijsheid te kr

De passagiersboot uit Basel heeft er flink van langs gehad. Een brand in een haperende motor heeft in de machinekamer voor een dikke miljoen euro schade aangericht. De kabelbomen zijn gesmolten, de bedieningspanelen verbrand en de wanden ontzet. De twee Deutz-motoren zijn uit het schip gehesen. „Afgeschreven.” De kunststof onderdelen hangen er als druipkaarsen overheen.

Dieselmotorenbedrijf Teus Vlot mag de klus klaren. Vier, vijf monteurs sleutelen -op de honderdste millimeter nauwkeurig- twee splinternieuwe 1000 pk Volvo-motoren op de nieuwe stalen fundering. „Dat heeft wat hoofdbrekens gekost”, grijnst Vlot. „Van de twee oude motoren was er een linksdraaiend en een rechtsdraaiend. Heel ongebruikelijk. Die kun je natuurlijk niet zomaar vervangen door twee linksdraaiende motoren.”

Omdat de rederij niet zes weken kon wachten op de levering van een links- én een rechtsdraaiende versie moest Vlot een list verzinnen. „Goede raad is duur. We kregen opeens een helder idee: één motor achterstevoren plaatsen.” Zo gezegd, zo gedaan. „Een vreemd gezicht”, erkent hij. „Maar de rederij wil per se eind mei weer varen. Dan moet je een praktische oplossing zoeken.”

Teus Vlot (40) sleutelt al jaren aan motoren. „Dat zit in de genen.” Negen jaar geleden is hij voor zichzelf begonnen. „Ik heb een gereedschapskist en een auto aangeschaft en ben aan de slag gegaan.” Via Oud-Alblas en Bleskensgraaf is Teus Vlot Diesel Marine neergestreken in Sliedrecht. Inmiddels geeft de ondernemer leiding aan een gezond bedrijf met zestien servicewagens en dertig man personeel.

Langs de Merwede beschikt Vlot over een loods met kantoren en werkplaatsen. Het bedrijf is gevestigd naast een insteekhaven van 130 bij 40 meter, waarbij schepen 90 meter de haven uit mogen steken. De onderneming groeit inmiddels alweer uit haar jasje. Vlot vouwt een bouwtekening uit. Deze zomer start de bouw van een nieuwe loods met 1265 vierkante meter vloeroppervlak.

Teus Vlot repareert en reviseert scheepsmotoren van alle mogelijke merken. Niet alleen van binnenvaart- en zeeschepen, maar ook van baggermaterieel, bunkerboten, vissersschepen en veerponten. Het bedrijf is dealer van Scania, Sisu, Baudouin. Vlot biedt ook reparatie op locatie. De service strekt ver. „We zijn tot in Ivoorkust geweest.” ln de praktijk beperkt het werkterrein zich tot Nederland, België en Duitsland. „Wij pretenderen binnen een uur met onderdelen op weg te zijn.”

Het dieselmotorenbedrijf werkt al enkele jaren voor ECT. Vlot neemt het onderhoud van de bemande en onbemande trailers van het containeroverslagbedrijf in Rotterdam voor zijn rekening. Onwennig stond Vlot de eerste keer met zijn spijkerbroek -„wist ik veel”- tussen de technische staf in stemmig driedelig kostuum.

Hij kan er nu om lachen. „Ach, uiteindelijk is het niets anders dan wanneer ik bij een binnenvaartschipper kom. Je moet eerlijk advies geven. Wat is het beste voor de klant? Wat sluit het meest aan bij zijn wensen? En aansluitend natuurlijk de vraag of ik er een commercieel verhaal van kan maken.”

De klus voor de multinational is niet zonder haken en ogen. ECT werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag. Vlot heeft duidelijke afspraken gemaakt met ECT. „Op zaterdag willen we best een stap harder lopen, maar op zondag werk ik niet. Dat weten ze. Ik zorg altijd dat ik een ruilmotor voor hen klaar heb liggen.”

Toch ontkomt de ondernemer uit Sliedrecht er niet aan om af en toe ook zondags voor een klant klaar te staan. „Buitenstaanders weten altijd precies de grens aan te geven wat wel en niet mag. Maar zo zwart-wit is het niet. Bij het werk op een boerderij en in een ziekenhuis wordt het bijvoorbeeld al wat grijzer.

Als ik voor een schipper een reparatie moet uitvoeren omdat hij zo nodig zondagsavonds weer moet varen, zeg ik „nee”. Maar als een generator op een schip uitvalt? Ik kan die mensen toch niet zonder stroom aan boord laten zitten? Dan doe ik het soms wel. Ik bepaal zelf de urgentie van een klus.”

Vlot houdt er rekening mee dat het in de toekomst wel eens moeilijker kan worden met zondagswerk. „Ik hoop daar wijsheid voor te krijgen. Er staat in de Bijbel: Bidt en u zal gegeven worden. Als ik dat niet meer weet met mijn hart, mag ik het nog met mijn verstand weten. En als ik het niet meer met mijn verstand weet, dan heb ik mijn ogen nog om het weer te lezen. God belooft Zijn hulp. Daar mogen we op vertrouwen. Het staat er toch zwart op wit?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer