Nieuwe Swift staat voor schwung
Suzuki is maar wat trots op de nieuwe Swift. De nieuweling deelt nauwelijks meer dan de naam met zijn voorganger. De vorige Swift was eerst en vooral een goedkoop vervoermiddel voor senioren. En soms voor jongedames met een versgedrukt rijbewijs die hun blik niet zelden van oma hadden overgenomen. De wagen stond voor saai en betrouwbaar, voor vutters op de rechterrijbaan en voor automatische versnellingsbakken. Vanaf nu is dat anders. Swift staat voor schwung.
Kennelijk zijn percepties en associaties diepgeworteld, want de nieuweling maakte tijdens de AutoRai in het voorjaar geen flitsende indruk. Meer dan vijftien jaar onafgebroken productie is een recordlevenscyclus voor een hedendaagse auto en dat maak je niet met een spetterende introductie ineens verleden tijd. De vele tienduizenden exemplaren die nu nog dagelijks dienstdoen, dragen daaraan bij.
De nieuwe Suzuki Swift ziet er goed uit. Ondanks de compacte buitenmaten maakt de auto een dikke en stoere, maar vooral frisse indruk. Het ontwerp lijkt behoorlijk geïnspireerd te zijn door de lijnen van de herrezen Mini, die zich ook kenmerkt door extreem ver naar de hoeken geplaatste wielen en vanaf de onderste raamlijn bollende flanken. De Suzuki Swift vertoont niet bijzonder veel optische overeenkomsten met de overige modellen van Suzuki, maar volgens de fabrikant is de Swift de voorloper van een hele rits nieuwe modellen die allemaal beantwoorden aan het meer dynamischer en hippe imago dat Suzuki voor ogen staat.
Dure diesel
Suzuki levert de Swift met twee benzinemotoren en een direct ingespoten dieselmotor die door fiscale opslag voor diesels in Nederland zo duur is dat slechts weinigen genoeg kilometers zullen maken om het prijsverschil met een benzineversie weg te rijden. Suzuki heeft twee benzinemotoren in de aanbieding, waarvan de kleinste 1,3 en de grootste 1,5 liter cilinderinhoud meet.
De 1,3 liter viercilinder in het vooronder van de testwagen is goed voor een maximumvermogen van 68 kW/92 pk en een maximumkoppel van 116 Nm. De zestienklepper sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 11,0 seconden en heeft een topsnelheid van 175 km/u. Helemaal geen verkeerde cijfers. Desalniettemin maakt de motor geen bijster fitte indruk. Vooral in de lagere toerenregionen is er weinig leven in de brouwerij, waardoor je als vanzelf meer gaat schakelen dan nodig zou moeten zijn.
Voor 600 euro meer levert Suzuki de 10 pk sterkere 1,5 liter motor, die bovendien van variabele kleptiming is voorzien. Dat extra geld lijkt welbesteed, hoewel de basismotorisering op de onderdelen geluid en verbruik prima rapportcijfers krijgt. Zo is er met een gemiddelde consumptie van 1 op 15,3 natuurlijk niets mis.
Suzuki heeft veel werk gemaakt van het onderstel van de Swift. De auto rijdt net zo veelbelovend als hij eruitziet. De bouw van de auto met de wielen zo ver mogelijk op de hoeken leidt tot een goede stabiliteit in bochten. De Swift helt amper over en is nauwelijks tot een onderstuurreactie te verleiden. De auto toont zich lekker dynamisch, zonder dat daarbij te veel comfort verloren gaat.
De besturing is minder goed. Hoewel de auto zich met een redelijke dosis gevoel laat besturen, is de precisie verder te zoeken. De Swift stuurt namelijk behoorlijk indirect en dat gaat ten koste van het rijplezier dat de auto verder in ruime mate te bieden heeft. Remmen en transmissie zijn prima. Punten zijn er verder voor de standaard aanwezigheid van ABS en airbags, terwijl de meeste versies daarnaast voorzien zijn van sidebags en windowbags.
Solide materiaal
De Suzuki Swift is een ruime auto, gemeten naar de maatstaven in dit segment. Vooral de hoeveelheid hoofdruimte valt op. Maar ook beenruimte is zowel voor- als achterin voldoende beschikbaar. Jammer genoeg valt de kwaliteit van het meubilair een beetje tegen. De zitting van de voorstoelen is te kort, waardoor de doorsnee Europeaan door een gebrek aan ondersteuning van de bovenbenen sneller dan nodig vermoeid raakt.
De Swift is voorzien van een fraai maar praktisch ontworpen interieur dat door materiaalkeuze en afwerking een volwassen indruk maakt. Geen goedkope kunststoffen maar solide ogend en voelend materiaal dat past bij de upgrading van de Swift. De bagageruimte meet een inhoud van 213 liter en kan met het neerklappen van de achterbank tot 562 liter worden uitgebreid.
Suzuki heeft grootse verwachtingen van de nieuwe Swift. In het eerste jaar denkt de Japanse fabrikant maar liefst 100.000 exemplaren te kunnen verkopen, wat precies gelijk is aan de productiecapaciteit van de Suzuki-fabriek in Hongarije. Dat is ambitieus, maar allerminst onrealistisch. De nieuwe Suzuki steekt niet alleen goed in elkaar, maar rijdt ook fijn. Bovendien zijn de uitstraling en de prijsstelling meer dan oké. Een prima karretje, zo’n Swift.
Suzuki Swift 1.3 GLS
Techniek
Cilinderinhoud: 1328 cc; maximumvermogen: 68 kW/92 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 116 Nm bij 4200 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,0 seconden; topsnelheid: 175 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3695 mm; breedte: 1690 mm; hoogte: 1500 mm; wielbasis: 2380 mm; gewicht: 965 kilogram; inhoud bagageruimte: 213-562 liter; brandstoftank: 45 liter; Suzuki Swift 1.3 GA 3-deurs: 10.999 euro; Suzuki Swift 1.3 GLS 5-deurs: 12.669 euro.
Waardering
Plus: vormgeving, afwerking, onderstel, binnenruimte
Min: stoelen, besturing
Alternatieven
Daihatsu Sirion 2 1.3 16V Prestige:
12.898 euro
Slim ingedeelde auto met veel binnenruimte en een prima prijs. Rijdt minder goed en oogt minder leuk dan de Suzuki. De 87 pk sterke 1,3 liter viercilinder helpt de Sirion 2 bevredigend vooruit.
Hyundai Getz 1.3i Dynamic:
13.245 euro
Plezierige auto die een slag beter rijdt dan de Daihatsu, maar minder dan de Suzuki en de Nissan. Als Dynamic prettig uitgerust. De 85 pk sterke viercilinder zorgt voor acceptabele prestaties.
Nissan Micra 1.2 Visia:
12.985 euro
Mooi afgewerkte en apart ogende Japanner. De 65 pk sterke 1,2 liter komt sowieso vermogen tekort en in deze vergelijking zeker. Voor meer vermogen en meer luxe dient doorgespaard te worden.