Uitbating Betuwelijn toch aanbesteed
Minister Peijs van Verkeer ziet onder druk van de Tweede Kamer toch af van haar plan om de exploitatie van de Betuweroute vanaf 2007 drie tot vijf jaar aan ProRail te gunnen. Andere bedrijven mogen alsnog meedingen naar de uitbating van de goederenspoorlijn.
De Tweede Kamer uitte woensdag in een debat met de bewindsvrouw felle kritiek op haar voorstel de definitieve aanbesteding uit te stellen vanwege financiële risico’s en de mogelijke kinderziekten in de technische systemen. Geen van de fracties voelde iets voor dat plan.
Peijs stelde dat met de nu gekozen oplossing gegarandeerd is dat de eerste treinen in 2007 kunnen gaan rijden. Directeur Klerk van ProRail zei na afloop van het overleg echter daaraan te twijfelen.
De Kamer heeft met een motie van de VVD gevraagd om een kostendekkende exploitatie om te voorkomen dat de staat na de toch al miljarden euro’s duurder uitgevallen aanleg, opnieuw opdraait voor exploitatietekorten. „Het maakt geen biet uit wie de exploitatie doet, als het maar zo goedkoop mogelijk kan”, aldus PvdA’er Dijksma. „De private financiering bij de aanleg van de spoorlijn heeft niets opgeleverd”, voegde SGP’er Van der Staaij daar aan toe. „Zou het Rijk nu ook nog de exploitatietekorten moeten gaan dekken voor het bedrijfsleven? Dat is vele bruggen te ver.”
Dijksma en Hofstra (VVD) pleitten ervoor de uitbating van de spoorlijn helemaal „open te gooien” voor andere marktpartijen. Daarbij viel de naam van Towrail, een consortium van onder meer Volker Wessels en Siemens. De minister heeft echter niet zoveel fiducie in de stevigheid van dat bedrijf.
ProRail-topman Klerk raamde vorige week in een hoorzitting in de Kamer de verliezen voor de staat op de exploitatie van de lijn in elk geval tot 2010 op 20 miljoen euro per jaar. Zulke gigantische bedragen zullen het niet worden, aldus minister Peijs. Maar verliezen in de eerste jaren zijn volgens haar onvermijdelijk. „Een ingroeifase is nodig. Over vijftien jaar moet de lijn winstgevend zijn.”