Winst PCM in 2004 flink gedaald
De nettowinst van uitgeefconcern PCM is vorig jaar flink gedaald van 14 miljoen naar 10,3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die PCM woensdag publiceerde. Volgens de uitgever werden de resultaten in hoge mate beïnvloed door onder meer een storting in het pensioenfonds. De omzet daalde van 646,7 miljoen naar 640,6 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor afschrijving van goodwill was 58,7 miljoen euro, in 2003 was dat nog 58,4 miljoen.
Ook in 2004 stond de omzet onder druk door dalende advertentievolumes bij zowel de landelijke als regionale dagbladen van het concern. De uitgever tekent onder meer voor landelijke bladen als de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad en regionale bladen als de Dordtenaar en dagblad Rijn en Gouwe. De advertentiedaling deed zich vooral voor in de sectoren Personeel en Gerubriceerd.
Het volume Merken en Diensten vertoont bij de meeste titels tekenen van licht herstel. De totale advertentieomzet bij de dagbladen en de huis-aan-huisbladen daalde met 11,8 miljoen (6,0 procent) ten opzichte van 2003. Ondanks dalende abonnementenstanden en aantallen losse verkoop bleef de oplageomzet gelijk. Dat komt door prijsverhogingen en de introductie van nieuwe abonnementsvormen.
De omzet van PCM Algemene Boeken lag in 2004 2,5 miljoen (1,8 procent) onder het niveau van 2003. Volgens de PCM-leiding komt dat door „een stagnerende markt voor algemene boeken in Nederland en een tegenvallend aantal bestsellers". De omzet van educatieve uitgaven lag 4,2 miljoen (8,9 procent) boven het niveau van vorig jaar, door de introductie van nieuwe leermethoden in het voortgezet onderwijs.
Volgens PCM blijven de marktomstandigheden ten aanzien van de advertenties en oplage van dagbladen ook in 2005 moeilijk. „Een scherpe sturing op kosten blijft daarom geboden", schrijft de raad van bestuur. Desondanks verwacht die raad dat het bedrijfsresultaat, na correctie van eenmalige bijzondere posten, zich in 2005 zal verbeteren.