„Zeeuws meisje moet moderner worden”
Een modern Zeeuws meisje moet het nieuwe gezicht worden van Zeeland. Unilever, producent van het bekende margarinemerk, gaat het reclamesymbool moderniseren. De provincie wil het vernieuwde Zeeuws meisje gebruiken in haar imagocampagne ”Welkom in Zeeland”.
De Zeeuwse commissaris van de Koningin, drs. W. T. van Gelder, zal persoonlijk de campagne begeleiden. Dat liet een woordvoerster van de provincie dinsdagmorgen weten.
Een delegatie van Unilever komt binnenkort voor een gesprek naar het provinciehuis om met GS van Zeeland hierover van gedachten te wisselen.
Ruim drie jaar geleden ging de campagne ”Welkom in Zeeland” van start. De provincie wilde af van het margarine-imago. „Zeeland is niet ouderwets en Zeeuwen zijn allesbehalve stug”, aldus commissaris van de Koningin Van Gelder destijds. De campagne werd opgezet om mensen tussen de 25 en de 45 jaar naar Zeeland te trekken en ervan te overtuigen dat het in Zeeland goed wonen en werken is.
SGP’er W. Kolijn liet zich maandag tijdens een vergadering van de statencommissie kritisch uit over de campagne, zo zei hij dinsdagmorgen desgevraagd. „We hebben destijds onder voorwaarden ingestemd met de campagne. Daarom willen we eind dit jaar een officiële evaluatie. Daaruit moet duidelijk worden of het inmiddels enkele tonnen kostende project resultaat heeft. Mocht dat niet zo zijn, dan moeten we onmiddellijk stoppen.”
Ook andere fracties lieten zich kritisch uit over de resultaten tot nog toe. Die zijn niet of nauwelijks aantoonbaar.
De provincie wil in ieder geval niet langer in verband worden gebracht met zuinigheid en klederdracht, waar de margarineproducent reclame mee maakte. Van Gelder haalde destijds fel uit naar de reclameboodschap. Hij vond dat het margarinemeisje een karikatuur maakte van Zeeland.