Economie

Doorbraak verwacht over tol voor trucks

EU–landen verwachten donderdag een doorbraak te bereiken over een maximumtol voor vrachtwagens in Europa. In nieuwe tolsystemen zou het bedrag begrensd worden tot de constructiekosten van de weg. In bergen en steden is dan een toeslag van 25 procent mogelijk, meldden bronnen in Brussel woensdag.

ANP
20 April 2005 13:28Gewijzigd op 14 November 2020 02:28

De regeling moet de huidige wildgroei aan systemen beperken. Duitsland heeft zijn Maut–kilometerheffing, Frankrijk heeft zijn peage en Oostenrijk hanteert weer iets anders. Nederland vraagt chauffeurs een heffing (’eurovignet’) van circa 1500 euro per jaar.

Deze veelheid aan aparte regels tast het vrije verkeer van goederen aan en veroorzaakt oneerlijke concurrentie, erkennen de landen. Ze willen daarom eenzelfde regeling voor alle toekomstige tol voor trucks. De kilometerprijs in de nieuwe regeling komt globaal te liggen op de huidige Duitse en Franse tarieven, ongeveer 15 cent per km.

De ministers van Verkeer van de EU–landen ruziën al ruim een jaar over dit onderwerp. Het laatst lag Frankrijk dwars. Het wilde zijn péage–systeem kunnen behouden. Daar is nu een voorziening voor getroffen. Bovendien beginnen Groot–Brittannië en Ierland het belang van de tol in te zien. Een akkoord zou tevens vaart brengen in enkele grote projecten, zoals bij de Brennerpas.

De ministers moeten donderdag in Luxemburg nog wel over enkele details beslissen. Zo willen enkele landen een korting kunnen geven aan veelgebruikers. Onder anderen de Nederlandse minister Peijs is daartegen. Ze vreest dat landen daardoor vooral hun eigen vervoerders spekken. Nederland is ook niet zo ingenomen met de toeslag voor steden, waarop vooral Duitsland en België aandringen.

Voor de verwachte invoering in 2007 moet nog wel het Europees Parlement akkoord gaan. Mogelijk wil het parlement de tol iets verhogen. Landen mogen dan andere kosten berekenen, zoals die voor milieu en files.

Naar verwachting zal Groot–Brittannië als eerste EU–land het nieuwe systeem toepassen. Peijs meldde de Tweede Kamer eerder dat de regeling „geen belemmering vormt voor eventuele invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer